Druvskörd i Betlehem

Under ett läsår uppmärksammar personalen på SIRA-skolan olika traditioner. Dessa aktiviteter är bra tillfällen att stärka sammanhållningen, utveckla sociala färdigheter och arbeta tillsammans för att nå ett gemensamt mål. Aktiviteterna ökar elevernas självförtroende och ger möjlighet till mer informell kontakt mellan elever och lärare.

Personalen anser att undervisning inte är begränsad till att bara läsa böcker. Med hjälp av roliga aktiviteter i skolan blir inlärning mer intressant och rolig. Eleverna kan då delta i aktiviteter som att ta del av nyheter, lyssna på traditionell folkmusik och spela olika spel. De får en produktiv rast från vanliga studier och kan utforska sina styrkor och förmågor vid sidan av det vanliga skolarbetet.

En av dessa aktiviteter är druvskörden i september. Den startar med att alla på skolan samlas utomhus för att få information om dagen. Eleverna delas in i grupper och får gå till klassrummen för att lära sig om gammaldags, traditionell druvskörd i Palestina. De får se en film om hur man odlar, plockar och torkar druvor och vilka olika produkter man kan få från druvor. Eleverna har även med sig druvor från sina egna vingårdar och lite olika smakprov baserade på druvor.

Under dagen spelas musik lite varstans i skolan och många elever sjunger med eller dansar ”Dabka”, en traditionell palestinsk dans. Som avslutning serveras en traditionell arabisk lunch bestående av fyllda vinbladsrullar.

På SIRA-skolan är vi övertygade om vikten av att bryta den traditionella undervisningen ibland för att ge eleverna tillfälle att utveckla andra förmågor och få bättre självförtroende.

Text: Nadira Saed

Foto: Mary Hawash

Översättning: Ingegerd Frick

En imponerande berättelse från Jeriko

En dag kom vår sekreterare på skolan och berättade att en tidigare elev ville träffa mig. Jag blev överraskad när jag möttes av en vacker ung kvinna som kramade om mig och sa:

”Jag är Aya Ereqat, kommer du ihåg mig?”

”Oh ja, kära du, välkommen till din gamla skola”, svarade jag.

”Om det inte hade varit för SIRA-skolan i Jeriko, så skulle jag inte vara där jag är nu”, svarade Aya.

Aya flyttades från den reguljära skolan till SIRA-skolan eftersom hon hade stora svårigheter med det arabiska språket, framför allt att skriva. Hon hade även svårigheter att räkna.

Hon utvecklades kunskapsmässigt under sina två år på SIRA-skolan. Här arbetar vi med individuella planer och uppföljningar samt tätt samarbete med föräldrarna. Detta gagnade Aya och ökade hennes förmåga att lära sig och gav henne bättre självförtroende.

Hon återgick till den reguljära skolan och fortsatte sedan på universitetet för att ta examen inom utbildning för barn. Hon är nu 28 år, gift och har en ett-åring som heter Osaid. Hon kom för att fråga om det fanns något arbete för henne på den skola som hade hjälpt henne så mycket genom att utmana hennes svårigheter och utveckla hennes förmågor.

Tyvärr hade vi inte möjlighet att anställa henne men jag förklarade att hon är välkommen att delta i skolans arbete som volontär. Aya välkomnade detta förslag.

Jag kan inte annat än säga: ”Jag är så stolt över Aya”.

Text: Salwa Shareef

Foto: Lana Shawa

Översättning: Ingegerd Frick

Nya vägar att stödja SIRA

Ge en gåva eller starta insamling på Facebook.

På vår Facebook-sida (facebook.com/siraskolorna) finns nu knappen ”Skänk en gåva” där du kan bidra till SIRA:s verksamhet. Du kan också skapa en insamling inför din födelsedag eller av annan anledning.

Klicka på rubriken ”Insamlingar” eller skriv in den här adressen i en webbläsare: facebook.com/fund/siraskolorna

Månadsöverföring till givarkonto.

Du kan bli månadsgivare genom regelbunden överföring från eget bankkonto till SIRA:s givarkonto. Mejla ekonomi@sira.se så får du det aktuella kontonumret. Sedan kan du själv lägga upp stående överföring i internetbank eller så ber du ditt bankkontor ordna det. Beloppet kan ändras när du själv vill och likaså kan överföringen pausas eller stoppas. Obs! I överföringens meddelanderuta skriver du ditt namn.

SIRA besökte kyrkokonferens

Under tre intensiva dagar informerade SIRA om SIRA-skolornas arbete för en mängd besökare på Equmeniakyrkans konferens i Helsingborg. (Se bilden här till höger).

För en del var SIRA en nyhet medan andra ville ha senaste nytt. Vid besöket fick alla med sig uppmaningen att bli månadsgivare. Vid bordet såldes hantverk från Betlehem för ca 7 000 kr till förmån för SIRA:s verksamhet.

Nils-Olof Tägt

Möte mellan föräldrar och lärare

Det första mötet mellan föräldrar och lärare kan kännas lite obekvämt för båda parter. Det är då som föräldrarna får berätta om sitt barn och vilka förhoppningar de har. Lärarna berättar om det kommande läsåret och hur viktigt det är för eleven att skolpersonalen och föräldrarna har tät kontakt eftersom föräldrarna måste vara involverade i barnets skolutveckling.

Skolans huvudfokus är inlärning men faktorer som påverkar resultatet är även generella och individuella utbildningsplaner, uppförande, social utveckling, kamratrelationer och allt däremellan som kan motivera eleven att använda sina styrkor och ge dem avvägda utmaningar.

Eftersom förväntningarna från föräldrarna är så höga att tiden på SIRA-skolan kommer att förändra deras barns förutsättningar inför framtiden, är det viktigt att föräldrarna tidigt får en korrekt bedömning av behov och möjligheter för att kunna involvera dem i barnets utveckling.

Foto: Rawan Khouri – Text: Nadira Saed – Översättning: Ingegerd Frick