Nya vägar att stödja SIRA

Ge en gåva eller starta insamling på Facebook.

På vår Facebook-sida (facebook.com/siraskolorna) finns nu knappen ”Skänk en gåva” där du kan bidra till SIRA:s verksamhet. Du kan också skapa en insamling inför din födelsedag eller av annan anledning.

Klicka på rubriken ”Insamlingar” eller skriv in den här adressen i en webbläsare: facebook.com/fund/siraskolorna

Månadsöverföring till givarkonto.

Du kan bli månadsgivare genom regelbunden överföring från eget bankkonto till SIRA:s givarkonto. Mejla ekonomi@sira.se så får du det aktuella kontonumret. Sedan kan du själv lägga upp stående överföring i internetbank eller så ber du ditt bankkontor ordna det. Beloppet kan ändras när du själv vill och likaså kan överföringen pausas eller stoppas. Obs! I överföringens meddelanderuta skriver du ditt namn.

SIRA besökte kyrkokonferens

Under tre intensiva dagar informerade SIRA om SIRA-skolornas arbete för en mängd besökare på Equmeniakyrkans konferens i Helsingborg. (Se bilden här till höger).

För en del var SIRA en nyhet medan andra ville ha senaste nytt. Vid besöket fick alla med sig uppmaningen att bli månadsgivare. Vid bordet såldes hantverk från Betlehem för ca 7 000 kr till förmån för SIRA:s verksamhet.

Nils-Olof Tägt

Möte mellan föräldrar och lärare

Det första mötet mellan föräldrar och lärare kan kännas lite obekvämt för båda parter. Det är då som föräldrarna får berätta om sitt barn och vilka förhoppningar de har. Lärarna berättar om det kommande läsåret och hur viktigt det är för eleven att skolpersonalen och föräldrarna har tät kontakt eftersom föräldrarna måste vara involverade i barnets skolutveckling.

Skolans huvudfokus är inlärning men faktorer som påverkar resultatet är även generella och individuella utbildningsplaner, uppförande, social utveckling, kamratrelationer och allt däremellan som kan motivera eleven att använda sina styrkor och ge dem avvägda utmaningar.

Eftersom förväntningarna från föräldrarna är så höga att tiden på SIRA-skolan kommer att förändra deras barns förutsättningar inför framtiden, är det viktigt att föräldrarna tidigt får en korrekt bedömning av behov och möjligheter för att kunna involvera dem i barnets utveckling.

Foto: Rawan Khouri – Text: Nadira Saed – Översättning: Ingegerd Frick

En mamma i Jeriko berättar…

”Min son Hatem Mashaleh föddes 2015 i Jeriko. När han hade gått en tid i förskolan märkte jag att han inte utvecklades som andra barn i samma ålder och lärarna uppmanade mig att söka en plats för honom på SIRA-skolan.

När Hatem sökte till SIRA-skolan fick han göra några tester och då konstaterades att han hade svårt att fokusera och minnas. Han betedde sig som om han vore yngre och hans reaktioner motsvarade inte andra barn i samma ålder. Dessutom hade han svårt att acceptera eller lita på andra människor.

Jag hade väldigt svårt att acceptera Hatems svårigheter. I efterhand har jag insett att jag inte ens försökte förstå och än mindre kunde hantera hans svårigheter. I stället började jag skrika på honom. Det gick så långt att han inte fick fortsätta i förskolan. Samtidigt tyckte människorna i min omgivning att han var speciell. Och jag blev alltmer nervös och oroad.

När Hatem beviljades en plats på SIRA-skolan började personal från skolan först arbeta med mig, faktiskt redan innan Hatem hade börjat. Personalen förklarade för mig hur viktigt det är att acceptera Hatems svårigheter och samarbeta med skolan. Jag deltog i workshops som gjorde mig mer kunnig och medveten. Detta blev en stor förändring för mig. Genom samtal vid hembesök av SIRA:s rektor och socialarbetare lärde jag mig hur jag skulle bli en mer kärleksfull och accepterande mamma.

Efter många individuella möten, samtal och deltagande i skolans aktiviteter är jag nu mer positiv och accepterar min sons svårigheter. Jag är tacksam för den hjälp som jag har fått och fortfarande får från SIRA -skolan.

Nu är andra läsåret över och Hatem kommer att behöva gå där ytterligare ett år innan han kan återgå till den vanliga skolan. Hans förmåga att läsa och skriva har ökat men han behöver fortfarande mer stöd, speciellt för att stärka sitt självförtroende.

Tack till SIRA-skolan för all kärlek och omsorg ni visar vårt barn och oss!”

Text: Salwa Shareef

Översättning: Ingegerd Frick

Tre elever berättar…

Yazeed Abu Romi

Yazeed Abu Romi är nio år och gick i våras ut tredje klass på SIRA- skolan i Jeriko. Han har börjat i den vanliga skolan efter sommarlovet.

– Jag älskar min skola och önskar att jag skulle kunna fortsätta här även i årskurs fyra. Men det finns bara klasser till och med årskurs tre. Allt har varit bra. Vi leker tillsammans och jag har lärt mig ”allt”. Dessutom är maten ibland jättegod.

Vad har du lärt dig?

– Jag har lärt mig många saker, till exempel att läsa och skriva. Jag älskar matematik och musik. Jag har också lärt mig hur man ska behandla andra människor.

Vad tänker du om framtiden?

– Jag vill fortsätta att studera. Min dröm är att bli polis eftersom jag älskar mitt land. Jag vill också ha ett arbete så jag kan hjälpa min fattiga familj.

Mohammad Brahmed

Mohammad Brahmed är åtta år och har gått ut andra klass på SIRA-skolan i Jeriko. Han har börjat i den vanliga skolan efter sommarlovet.

– Jag älskar SIRA-skolan och skulle vilja gå där resten av min skoltid. Allt är roligt och bra eftersom lärarna där bryr sig så mycket om oss elever.

Vad har du lärt dig?

– Jag älskar arabiska och sport. Jag har lärt mig att läsa och skriva. Jag har också blivit modigare än förut och fått vänner. Jag tycker inte så mycket om matematik.

Vad tänker du om framtiden?

– Min dröm är att bli lärare eftersom jag då kan få hjälpa andra elever att lära sig så som jag har gjort.

Salem Jalayta

Salem Jalayta är sex år gammal och fortsätter efter sommarlovet på SIRA-skolan i årskurs två.

– Det är en mycket bra skola. Jag älskar att gå dit. Allt är bra, lärarna och alla aktiviteter som de gör med oss. Jag och mina vänner går till skolan varje dag och väntar på att få lära oss och leka tillsammans.

Vad har du lärt dig?

– Jag har gjort framsteg och har fått vänner. Jag älskar matematik och engelska. Jag har lärt mig hur man räknar, läser och skriver. Jag kan också använda iPad.  Jag har blivit starkare och är inte så rädd för andra längre. Men jag gillar inte sport för jag blir så trött då.

Vad tänker du om framtiden?

– Min dröm är att bli doktor eftersom jag inte vill att något barn ska bli trött eller sjuk utan ska kunna gå till skolan och få vänner.