Soligt besök på SIRA-skolorna…

I slutet av maj besökte jag de båda SIRA-skolorna, på uppdrag av styrelsens utskott för utbildning, pedagogisk utveckling och personalfrågor. Mitt uppdrag var att tillsammans med skolans rektorer slutföra utskottets arbete med dokument som ska finnas vid skolorna; ett om arbetsförhållanden för de anställda och ett om formella regler om anställda bryter mot skolans regler. Dessutom hade jag som uppdrag att med rektorerna planera workshops för lärare från andra skolor för att sprida SIRA-lärarnas kunskap hur man pedagogiskt/metodiskt arbetar med eleverna på skolorna och även förbereda ett besök från den engelska organisationen Embrace som stöder ett treårigt projekt att vara ett kompetenscentrum. De önskar förlänga det med ett fjärde år, något som jag även diskuterade med rektorerna.

Det blev ett mycket intensivt besök där jag förutom överläggningar med rektor och annan personal i Betlehem även träffade rektorn i Jeriko vid två besök, var på Inrikesministeriet i Ramallah, träffade SIRAs lokale revisor Husam, träffade ordförande och en representant i den lokala styrelsen i Betlehem och jag hann även med ett besök hos manager för vår lokala bank. Allt under en värmebölja med som mest 38 grader i Betlehem och 44 i Jeriko!

Arbetsterapeuter på SIRA-praktik

Under ett par månader har fyra blivande arbetsterapeuter från Betlehems universitet haft sin slutpraktik förlagd till SIRA-skolan i Betlehem. Det har varit en tillgång för våra elever att ha dessa praktikanter en tid på skolan.

Arbetsterapeuterna har även varit en god tillgång för både föräldrar och lärare. Genom att observera eleverna i klassrumsmiljö och på raster får lärarna hjälp med att identifiera elevernas svårigheter gällande motorik och kan utifrån sina iakttagelser ge vägledning kring hur man stöttar eleverna i deras utveckling, i såväl skolan som hemmet.

För en elev med motoriska svårigheter som påverkar inlärningen är det viktigt att läraren använder anpassade instruktioner och hjälpmedel. Genom sina kunskaper när det gäller barns utveckling, anatomi, fysiologi och utvecklingsvariation kan arbetsterapeuten visa på vilka hjälpmedel inom hälsa och medicin som finns tillgängliga för att hjälpa eleverna att hantera de motoriska problem som gör vardagen till en utmaning att bemästra. Vi är väldigt glada över den tid arbetsterapeuterna var hos oss!

Text: Nadira Saed

Översättning och bearbetning: Ingegerd Frick.

Lite om SIRA-skolorna

Skolorna är till för de elever som har olika typer av inlärningssvårigheter och därmed har svårt att kunna tillgodogöra sig undervisningen i vanliga stora skolor. Klasserna är små på SIRA med 10–11 elever i vare klass. Undervisningen kan då bli mer individuellt anpassad. Lärarna använder många olika slags undervisningsmateriel utifrån varje elevs behov och förutsättningar.

Alla barn har rätt att gå i skolan och utvecklas efter sina förutsättningar. Lärarna fokuserar på varje elevs styrkor och möjligheter snarare än på problemen. En viktig ledstjärna är att alla duger. Efter ett par år kan många elever gå tillbaka till vanliga skolan efter att ha fått ökat självförtroende och utvecklats såväl socialt som kunskapsmässigt.

SIRA har stor betydelse i samhället genom att tillvarata utsatta barns rättighet till utbildning och därmed motverka att de hamnar i utanförskap utan hopp och därmed i riskzonen för aggressioner och våld

Skolorna är öppna för elever från både kristna och muslimska hem och från alla samhällsgrupper. Utgångspunkten är den kristna grundtanken om allas lika värde. SIRA tar inte ställning till relationen mellan Israel och Palestina utan förespråkar en fredlig samexistens över etniska och religiösa gränser. Arbetssättet på skolan syftar till att lära eleverna respekt, kärlek, hopp, ärlighet och att acceptera andra människor. Genom detta sätt vill SIRA verka för demokrati, mänskliga rättigheter, fred och samförstånd.

Våld är ett ord som inte har någon plats inom SIRA. Undervisningen följer den palestinska läroplanen och är bunden till lagar som utfärdas av Undervisningsministeriet. Att älska sitt land och den plats man bor på är en del av undervisningen liksom att leva tillsammans i fred och kärlek.

En viktig del i skolornas arbete är kontakten med hemmen och därför anordnas föräldrautbildningar för att bygga en gemensam värdegrund för att bemöta och behandla barnen.

Många elever står på väntelista för att få en plats på SIRA skolorna. En utmanande uppgift för oss alla!

Vill du läsa mer om SIRA? Besök gärna hemsidorna www.sira.se och www.siraschoolholyland.com samt Facebook eller skicka efter vår folder.