Valutaläget utmanande för SIRA

Vi närmar oss slutet av året och som ekonomi-ansvarig känns det gott att kunna säga att 2019 kommer ekonomin att gå ihop. Detta tack vare att vi fått arv och generösa gåvor från privatpersoner och flera församlingar har hörsammat vår bön om extra tillskott. Valutaläget, som vi tidigare skrivit om, är ett problem som gör att våra insamlade pengar i Sverige inte räcker till lika mycket i Palestina. De personer i SIRA som arbetar speciellt med att sprida kunskap om vår verksamhet och väcka engagemang för barnen i Jeriko och Betlehem gör ett fantastiskt jobb. Men den ekonomiska situationen inför 2020 ser utmanande ut eftersom intäkterna fortfarande är osäkra.

Sofia Angel

Lärande pågår – trots svårigheter

SIRA-SKOLAN I JERIKO har varit värd för en fantastisk och givande studiedag. Temat var ”Trots svårigheter pågår lärande” och totalt 57 pedagoger från olika förskolor, såväl privata som allmänna, deltog.

Studiedagen var ett komplement till den som hölls förra året då syftet var att sprida kunskap och medvetenhet kring inlärningssvårigheter i samhället och hur lärarna skulle kunna handskas med de elever som kämpar med sådana svårigheter.

Det är viktigt för lärarna att få dela erfarenheter och åsikter. Dr. Ruba Daas, specialist inom området inlärningssvårigheter, föreläste och deltagarna var nöjda med den information, de idéer och undervisningsstrategier som hon delade med sig av. Vid dagens slut lovade deltagarna att de skulle sträva efter att använda sina nya kunskaper och idéer, som dagen gett dem.

SIRA-skolans personal är stolta över vad de kan ge till sina kollegor och är samtidigt nöjda över vad de har fått tillbaka. Det är fantastiskt att få mötas, diskutera och dela idéer, erfarenheter och åsikter.

För mig som rektor var det en ynnest att se lärarnas stora engagemang, deltagande, delande och acceptans under dagen. Vi tackar även organisationen Embrace the Middle East som ger oss denna möjlighet att utveckla och uppfylla SIRA-skolans mål.

Text: Salwa Shareef

Översättning: Ingegerd Frick

Razans föräldrar berättar om SIRA

SKOLAN ÄR SOM ETT ANDRA HEM för barn. Det är en plats där barnet ska bygga nya vänskapsrelationer och söka kunskap och nya synsätt. Just för att skolan är så central är det för föräldrarna viktigt att hitta en skola som kan erbjuda många olika aktiviteter och övningar samt undervisning som är anpassad för barnets behov. Så gjorde även Razans föräldrar som jag nyligen intervjuade.

Razans föräldrar berättar om den varma och omhändertagande atmosfär som SIRA-skolan erbjuder och anser att det är den bästa skolan i området där eleverna får extra stöd och ges ett individuellt värde. Eftersom Razan har vissa svårigheter med inlärningen är hon i behov av särskilt utformad  undervisning, vilket föräldrarna såg att SIRA-skolan kunde erbjuda. De blir lyckliga av att Razan nu tycker om att gå till skolan, men också när hon kommer hem och berättar om vad hon lärt sig och hur de ser att hennes självförtroende växer.

Föräldrarna uppskattar att lärarna verkligen försöker lära känna varje elev och förstå deras individuella egenskaper. Positivt är också att föräldrarna får regelbunden information om Razans utveckling vilket ger dem förståelse för vilka styrkor hon har och inom vilka områden som hon behöver utvecklas. Som föräldrar hoppas de att allt detta samverkar till att Razan både tycker skolan är rolig, men också att Razan kan fortsätta att utvecklas och nå de mål med skolgången som hon och SIRA-skolan satt upp.

Text: Nadira Saed

Översättning: Ingegerd Frick