Alla hjärtans dag i Palestinas skolor

Valentindagen den 14 februari firas stort här i landet, så även på våra skolor i Betlehem och Jeriko. Budskapet att vi skall älska varandra var viktigt att lyfta fram och det lyckades lärarna med. Vi låter några bilder tala sitt eget språk:

Mer än 95% går till skolverksamheten

SIRA har två olika verksamheter, en skolverksamhet i Palestina och en insamlingsverksamhet i Sverige. Detta blir tydligt när man tittar på kostnadsstrukturen i respektive ekonomi. I Palestina går 80 procent av verksamhetskostnaderna till personalen som löner, pensioner och försäkringar m.m. Andra större utgiftsposter är skolmaterial och lokalomkostnader.

I Sverige lägger vi bland annat medel på tryck och distribution av SIRA-bladet liksom på resor till Palestina för styrelserepresentanter. Vi är glada att mer än 95 procent av SIRA:s insamlade medel går till skolverksamheten i Palestina. Det är tack vare ideella krafter och en kostnadseffektiv marknadsföring som vi lyckas hålla nere insamlingskostnaderna. Som givare kan du därmed vara säker på att nästan allt du bidrar med går till verksamheten i Palestina!             

Sofia Angel   

Hanadi och Abed längtar efter skolan

Socialarbetaren Amal gör hembesök hos tvillingarna Hanadi och Abed i Azzah Camp i Betlehem. Barnen är åtta år och de yngsta i den stora familjen. Mamma Jihad och pappa Nawaf är så glada över att få besök och det serveras lemonad, te och kaffe.

Barnen hade det svårt när de började i FN:s skola för flyktingar och fick därför plats på SIRA-skolan. Tidigare ville de inte gå till skolan men nu är det annorlunda. De vaknar varje morgon och längtar efter att få gå till skolan. De tycker om att göra sina läxor och går nu andra året på SIRA-skolan.

Föräldrarna tänkte först att SIRA-skolan är till för barn med intellektuella funktions-nedsättningar men har nu en helt annan syn och vill hjälpa till att sprida det goda som SIRA gör för deras barn.

Pappan är svårt sjuk och har därför svårt att ge barnen den uppmärksamhet de behöver men känner sig lugn nu när han vet att barnen har det bra och trivs.

Abed, som är pojken i tvillingparet, älskar sin fröken och tycker lektionerna i engelska är bäst. Han har svårt för att prata och uttrycka sig men har redan kommit en bra bit i utvecklingen av talet.

Hanadi, som är flickan i tvillingparet, tycker om alla som arbetar på skolan och drömmer om att bli lärare.

Ingegerd Frick