Ordförande Anders Andersson har ordet

Arbetet vid våra skolor i Betlehem och Jeriko går vidare. Ett nytt läsår har börjat. Många nya fall av Corona finns i samhället, både i Israel och Palestina. Lärare i både Jeriko och Betlehem har haft Corona, men nu är läget under kontroll och alla är på plats och alla är friska.

Allas vår önskan var att allt skulle ha återgått till det normala nu. Att vi hade fått ett övertag mot pandemin, att alla våra sociala sammanhang skulle fungera normalt igen. Så har det inte blivit! Nu lever vi fortfarande med restriktioner, ibland med lite misstänksamhet mot varandra men med en stark längtan att det må gå oss och världen väl.

Pandemin innebär mycket arbete för vår personal. Anpassningen för att klara av att hålla smittan utanför skolan betyder att inga andra än barnen släpps in på skolan. Inga föräldrar får besöka. De gemensamma samlingarna kan inte genomföras, lokalerna behöver hållas extra rena… Listan kan göras längre. I pandemins spår följer också arbetslöshet och svåra situationer för många familjer. Att vi håller ut och anstränger oss för att fortsatt vara ett alternativ för de barn som behöver den speciella miljö som SIRA erbjuder känns än mer angeläget.


När det här nyhetsbladet kommer ut har vi lagt ny asfalt på en del av skolgården i Betlehem. Det var alldeles nödvändigt och vi är tacksamma för en gåva från kyrkor i Söderhamn på 25 000 kr, som till en del täcker våra kostnader. Vi behöver egentligen ytterligare drygt 25 000 kr.
Vill du vara med?

Jag är glad och tacksam för det gensvar vi får på våra vädjanden om ekonomiskt stöd för vår verksamhet. Ännu gladare och tacksammare är de 150 eleverna det här läsåret, som genom dina gåvor får möjlighet till en start i livet som är helt avgörande för deras framtid.

Anders Andersson

Ordförande

Skolan börjar igen!

DEN 7 SEPTEMBER startade höstterminen på SIRA-skolan i Betlehem med 21 nya elever. Det gör att totalt 77 elever nu går på skolan. Det är ett antal som kommer att öka. Föräldrarna gör så gott de kan med att betala skolavgifterna men det ekonomiska läget är mycket pressat.

Lärarna har gjort planering inför terminen men är beredda på att skollokalerna kan komma att stängas om antalet coronafall ökar och har då en beredskap att fortsätta undervisningen på annat sätt. Lärarnas uppgift är att skapa en stödjande och hjälpande miljö för att kunna fånga upp elevernas reaktioner och känslor så att eleverna förstår att det är helt OK att känna frustration och vilsenhet.

Praktiskt sett ska eleverna använda ansiktsmask i skolan, tvätta händerna med tvål o vatten ofta samt äta sin lunch i klassrummen. Lärarna ska mäta temperaturen på eleverna regelbundet och hjälpa till att hålla avstånd mellan varandra. Det kommer inte heller att vara några samlingar.

I ett sådant läge som coronaviruset har gett oss inser vi hur viktig skolan är för inlärning men inte minst för social, individuell och mental mognad.

En ständig och betydelsefull fråga bland föräldrar över hela världen är om barnen kan gå till skolan på ett säkert sätt under denna förfärliga pandemi som pågår. Det är ingen tvekan om att det kommer att se annorlunda ut mot vad vi är vana vid.

Vår roll som lärare och skolledning är att skapa en så säker miljö som möjligt för både inlärning och mot viruset.

Text: Nadira Saed
Foto: Anders Frick
Översättning: Ingegerd Frick

”Åren på SIRA förändrade mitt liv”

DET BLEV ETT KÄRT BESÖK för rektor Salwa Shareef i Jeriko när den tidigare eleven Ahmed Nael Awajneh kom på besök en dag i sommar. Salwa minns honom som en blyg elev som helst ville vara ensam. Hon fick närmast en chock när hon träffade honom igen och möttes av en ung man på 19 år med stort självförtroende.

Nu arbetar han extra som fotomodell för att hjälpa sin familj ekonomiskt. Hans ambition är att fortsätta sina studier på universitetet i Jeriko. Drömmen att kunna fortsätta som modell har han kvar.

Såhär berättar Ahmed:

”Jag bor med min mamma, pappa, tre bröder och en syster. När jag var sju år flyttades jag från den vanliga skolan till SIRA-skolan. Där blev jag mottagen med kärlek. Jag var oerhört blyg och dessutom svag i läsning och skrivning. Personalen på SIRA-skolan arbetade för att utveckla min personlighet, minska mina inlärningssvårigheter och hjälpte min familj med hur de skulle behandla och acceptera mig.

Jag gick på SIRA-skolan i två år och återvände sedan till min gamla skola. Då hade jag lärt mig att hantera mina svårigheter och ökat mitt självförtroende så mycket att jag från tredje klass till elfte klass hade gått från ”good” till ”very good”. Nu har jag tagit studenten med bra resultat. Jag arbetar som fotomodell vilket jag har gjort lite då och då under de senaste skolåren. Det är ett yrke som kräver mod, förmåga och självförtroende särskilt när man ska samarbeta med en fotograf.

Min tacksamhet är stor till mina föräldrar och SIRA-skolan. Jag råder alla föräldrar vars barn har inlärningssvårigheter att låta dem gå på SIRA-skolan. De metoder som man använder där är utmärkta och har effekt hela skoltiden och livet därefter. Jag tackar GUD att jag har utvecklats inom så många områden. Två år på SIRA-skolan har gjort Ahmed till Ahmed.

SIRA-skolan var som ett hem och en familj. Personalen var underbar och samarbetet med familjen var fantastiskt. TACK!”

Översättning: Ingegerd Frick