Rest in peace, Kerstin

SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko uttrycker genom rektor Nadira Saed saknad och deltagande med anledning av Kerstin Bjerhagens bortgång. Bilden visar Kerstin på skolexpeditionen i Betlehem. Den engelska texten, som publicerats på vår Facebook-sida, återges här i svensk översättning.

I hjärtat av varje utbildningsinstitution finns ett hängivet team av individer som outtröttligt arbetar bakom kulisserna för att forma dess framtid och upprätthålla dess värderingar. På SIRA-skolorna besannades denna känsla när vi nåddes av beskedet att Kerstin Bjerhagen, uppskattad tidigare ledamot i vår svenska styrelse, lämnat oss. Hennes plötsliga bortgång har djupt påverkat vår skolgemenskap och lämnat ett tomrum som känns hos elever, lärare och personal.

Nyheten om Kerstins bortgång möttes med chock och djup sorg över hela vårt campus. När hyllningar strömmade in från kollegor och vänner blev det uppenbart att Kerstins inverkan sträckte sig långt bortom överläggningar i styrelserum.

Kerstin beundrades för sin värme, ödmjukhet och genuina omsorg om varje elevs välbefinnande. I denna tid av sorg har vår skolgemenskap samlats och funnit tröst i gemensamma minnen och i ett kollektivt engagemang för att hedra arvet efter Kerstin.

När vi erinrar oss hennes insiktsfulla bidrag under ledningsmöten, hennes smittande optimism och hennes orubbliga tro på varje elevs potential, påminns vi om det bestående avtryck hon har lämnat på SIRA-skolorna.

Kerstins bortgång är en berörande påminnelse om livets övergående natur och vikten av att vårda varje ögonblick. Hennes anda lever vidare i de värderingar hon förkroppsligade och i det avtryck hon gjorde. När vi navigerar genom denna sorgeperiod finner vi tröst i att veta att Kerstins vision för våra skolor fortsätter att vägleda oss.

Vi är fast beslutna att hedra Kerstins minne genom att upprätthålla de principer som hon höll kära: integritet, medkänsla och ett uthålligt engagemang för pedagogik av bästa märke. Hennes arv kommer att fungera som en ledstjärna för framtida generationer av elever och ledare på SIRA-skolorna.

Sammanfattningsvis – förlusten av Kerstin Bjerhagen har djupt påverkat vår skolgemenskap och lämnat oss med en djup känsla av saknad och tacksamhet. I sorgen efter hennes bortgång påminns vi om den förvandlande kraften i ett hängivet ledarskap och det bestående avtrycket från ett helgjutet liv. Kerstins arv kommer för alltid att vävas in i den väv som utgör SIRA-skolorna och vägleda oss när vi strävar efter att uppfylla vårt uppdrag och leva i hennes vision av en ljusare framtid.

Vila i frid Kerstin, du kommer att vara djupt saknad på SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko.

Med barnens bästa för ögonen

Med barnens bästa för ögonen. Brinnande engagemang och uthållighet. Så minns vi Kerstin Bjerhagen.

Sista veckan i juni fick SIRA:s styrelse det sorgliga beskedet att vår mångåriga volontära medarbetare Kerstin Bjerhagen fått avsluta sin jordevandring. Kerstin arbetade kärleksfullt och troget med skolledning och medarbetare på SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko. Under många år skötte hon bokföring och ekonomiredovisning och stöttade de lokala medarbetarna på skolorna, vid åtskilliga tillfällen på plats i Palestina. Hennes glädje i det arbetet gick inte att ta miste på.

Det är med saknad och tacksamhet som SIRA:s styrelse minns Kerstin Bjerhagen och hennes livsgärning. Vi lyser frid över hennes minne.

SIRA:s styrelse genom Thomas Nilsson, ordförande

Stor glädje: Ny klass 4 i Jeriko!

När vi berättade att vi skulle starta en ny fjärdeklass på SIRA-skolan i Jeriko var det många elever och föräldrar som blev glada.

Genom frågeformulär har vi utvärderat vårt arbete och försökt komma fram till hur vi ska bli ännu bättre på att hjälpa våra elever. Ett återkommande önskemål från föräldrarna har varit att starta en fjärde årskurs, vilket skulle möjliggöra för eleverna att stanna på SIRA-skolan ytterligare ett år.

Föräldrarna upplever att deras barn kan tillgodogöra sig undervisning bättre genom de metoder som används på skolan. Särskilt uppskattas den tillåtande och kärleksfulla miljön som SIRA erbjuder.

Att klasserna på SIRA-skolan är små i jämförelse med vad den ordinarie skolan erbjuder pekas också ut som viktigt. För att bli bättre rustade för en återgång till ordinarie skolgång är det viktigt att barnen kan få gå på SIRA-skolan så länge som möjligt, speciellt de som inte varit elever på SIRA från skolstart.

Fotnot: Bilderna från SIRA-skolan i Jeriko togs nyligen i samband med ett annat firande.

Text: Hiba Qabbani
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Svårt att vara flicka bland idel systrar

Från att tidigare ha varit ledsna och bekymrade så är de två systrarna Lilian och Mayar Al-Grouf numera glada.
Lilian är sju år och går i första klass. Mayar är åtta år och går i trean. De flyttades från förskolan i Jeriko till SIRA-skolan för två år sen.

Lilian hade problem med sina muskler och att organisera sitt arbete eftersom hon inte kunde koncentrera sig längre stunder. Hon hade svårt att komma ihåg, svårt för att skriva och problem med samspelet med andra elever.

Mayar var blyg, saknade självförtroende och hade svårigheter att koncentrera sig. Även hon hade svårt att lära sig skriva och komma ihåg det som hon behövde för att kunna utföra sitt skolarbete.

Socialarbetaren och jag som rektor bestämde oss för att göra ett hembesök. Det visade sig att familjen består av elva personer. Förutom mamman och pappan finns det nio flickor, den yngsta nio månader gammal och den äldsta 21 år. Deras hem består av två rum– föräldrarna har det ena och de nio flickorna det andra. Anledningen till att familjen består av så många barn var föräldrarnas intensiva önskan om att få en pojke. Nu blir det inte fler barn eftersom mammans hälsa blev i fara.

Lilian och Mayar har blivit negativt påverkade av situationen. De är i behov av mer kärlek och acceptans i familjen samt kläder, leksaker och mat. Men pappans inkomst räcker knappast till mer än det familjen behöver äta.

Vi gjorde individuella planer för Lilian och Mayar för att möta deras svårigheter. Föräldrarna fick individuell hjälp och blev medvetandegjorda kring många faktorer som de behövde ta itu med för att inte döttrarna skulle bli psykiskt påverkade av hemsituationen. De fick också hjälp från en av SIRA-skolans vänner som betalade deras skolavgifter. Flickorna fick skor och familjen fick en matkorg som skulle räcka i tio dagar. Det blev en liten lättnad, i alla fall för en kort tid.

Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Höstantagning förbereds i Betlehem

I Betlehem håller man på för fullt med att testa nya elever som står på kö för att få börja SIRA-skolan till höstterminen. Det är ett viktigt och omsorgsfullt arbete att placera eleverna på rätt nivå.

Det första steget är att fastställa kunskapsnivå med hjälp av ett standardiserat test. På så sätt kan man upptäcka styrkor och svagheter. Med hjälp av testresultatet kan vi sedan skräddarsy en utbildningsplan för eleverna. Testet är också en utgångspunkt för att kunna mäta framsteg under läsåret. De skolämnen som testas är matematik, språk, konstnärlighet och omvärldskunskap.

Förutom en bedömning av kunskapsnivån gör vi intervjuer eller informella samtal med barnen för att kunna bedöma deras sociala och känslomässiga utveckling. Att göra en helhetsbedömning av varje barn visar på betydelsen och vikten av en stödjande inlärningsmodell som tar hänsyn till individuella förutsättningar och behov.

På SIRA-skolan tycker vi att det är viktigt att få kännedom om varje barns eget sätt att lära sig, liksom personlighet och intressen. Testarbetet innefattar flera aktörer som lärare, administratörer och inte minst föräldrar.

Personal vid ordinarie skolor har börjat efterfråga vilka metoder som SIRA-skolan använder sig av. Man vill lära sig mer om det helhetsperspektiv SIRA står för. Dessutom erbjuder SIRA-skolan numera fortbildning för personal från ordinarie skolor och i samband med detta efterfrågas ytterligare samarbete samt deltagande i tränings-och fortbildningsprogram för lärare.

Slutsatsen är att SIRA spelar en stor roll när det gäller att uppmuntra personal från ordinarie skola att öka sin kunskap kring undervisning av barn med särskilda behov.