Radiohjälpen har beslutat att även år 2021 stödja SIRA:s arbete genom att anslå medel för SIRA:s verksamhet. Stödet visar på Radiohjälpens uppskattning för arbetet som SIRA bedriver för barnen, deras familjer och samhällena i Betlehem och Jeriko.
En dag fick SIRA-skolan i Betlehem ett välkommet besök av de tre tidigare eleverna Louisiana, Celina och Amira. De kom för att berätta hur det har gått för dem sedan de lämnat skolan.
Alla var överens om att tiden på SIRA har varit mycket betydelsefull för dem. De kunskaper och färdigheter som de fick med sig därifrån har gjort att de kunnat fortsätta studier och yrkesutbildning.
Celina berättar att SIRA var som en stor familj och hon var ledsen när hon flyttade därifrån.
Celina berättar att SIRA var som en stor familj och hon var ledsen när hon flyttade därifrån.
Lousiana tycker att SIRA gav henne toppenhjälp. Innan hon gick på SIRA hade hon inget självförtroende och kunde inte läsa eller skriva arabiska. Hon nämner särskilt att socialarbetaren Amal gav henne stöd och support när hon lämnade SIRA. De hade ett gott samarbete.
Både Celina och Lousiana går en utbildning inom hotell och restaurang och hoppas på att få arbete inom den branschen.
Amira håller på och utbildar sig inom make-up
Amira håller på och utbildar sig inom make-up och tror att det nog ska gå att få arbete inom den branschen även om hon säger att hon drömmer om att bli fotograf. Amira slutade SIRA skolan när hon var tolv år och för gammal för att gå kvar. Då blev livet svårare för henne för hon ville inte gå till någon annan skola.
På bilderna: Lousiana (överst), Celina (mitten), Amira (längst ner).
Text: Ingegerd Frick Foto: Anders Frick
Fotnot: Se gärna några av SIRA:s filmer där fler elever berättar om vad SIRA har betytt för dem: https://www.sira.se/sv/filmer/
Sedan 1988 firasvarje år den officiella palestinska nationaldagen den 15 november. På SIRA-skolorna firade vi genom att berätta om Palestinas historia. Eleverna fick bland annat lära sig om vad den palestinska flaggan symboliserar, rita och måla något som hör ihop med nationaldagen och visa upp sina talanger i att dansa dabke, som är en traditionell palestinsk dans, och sjunga folksånger. De vinkade med olivkvistar och släppte upp ballonger i den palestinska flaggans färger.
Adam Awatleh
Därefter fick eleverna träna sig på att hålla små tal inför sina kamrater och lärare. De tog fantastiskt ansvar för hela föreställningen med presentationer som innehöll tankar om kärlek, fred och hopp för att kunna nå fullt oberoende inom en nära framtid. Att man lyckats hålla sig till hälsoföreskrifterna var också värt att firas. Slutsatsen var: ”Coronaviruset kan inte stoppa våra liv”.
Vid tillfällen som detta visade eleverna att de kan ta ansvar, kan uppmuntra varandra, har gott självförtroende och inte är stressade eller rädda för att uttrycka sig inför andra. Eleverna firade nationaldagen och vi firade eleverna, som vi är så stolta över.
Text: Kholoud Abd Alsalam och Lana Shawa Översättning: Ingegerd Frick På bilderna högst upp fr.v: Kholoud och Ziad, Jana Abu Zaied, Lana Shawa och Batool Saif