Skolavslutning i Jeriko

Vilken glädjedag det var i Jeriko när skolan slutade för terminen och man kunde säga farväl till 24 elever, som börjat på SIRA-skolan med olika inlärningssvårigheter och nu är redo för att återvända till ordinarie skolgång. Under sina år på SIRA-skolan har de utvecklat sin personlighet och lärt sig att hantera sina svårigheter.

Abed Rahman Qureshi med rektor Salwa Shareef

Tyvärr var det inte möjligt för elevernas föräldrar att få närvara vid den högtidliga avslutningen på grund av coronapandemin. Men det blev sång, fotografering, diplomutdelning, presenter och eleverna fick visa upp sina talanger för skolkamraterna. Många elever kände sig ledsna mitt i glädjen över att behöva lämna SIRA-skolan och önskade att det funnes en även årskurs fyra och fem.

SIRA-skolan har under åren kunnat hjälpa många elever att bemästra sina svårigheter. SIRA-skolans vision och mål är att alla elever är olika och har förmågor som kan lockas fram med individuell omsorg och ledning.

Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Monia Husien och Elaine Ewedat med läraren Kholoud Abd Al_Salam

Nytt budgetår för SIRA

För mig, som har hängt med i snart sjutton år för att hjälpa till med att SIRA ska få en ekonomi som gör det möjligt att kunna driva skolorna och ge eleverna en chans till skolgång och med det en framtid, hoppas jag att verksamheten ska kunna fortgå. SIRA har antagit en budget för 2021, och som vanligt är vår tro att våra givare även i år är basen för verksamheten. Med stor tacksamhet kan vi se att 2020, trots pandemier, inte negativt påverkade bidragen utan glädjande tvärtom. Att SIRA-skolorna behövs finns det inget tvivel om, och därför vågar vi tro att ni alla givare även under 2021 följer med för att trygga skolornas framtid. Tänk gärna på SIRA vid minnesgåvor eller familjehögtider.

       Hanz Linderyd

Ljus framtid för Monia

MONIA HUSSEIN är en flicka som går på SIRA-skolan i Jeriko. Hon är tio år och går i klass tre. Monia är den äldsta flickan i familjen och har en syster och två bröder. Föräldrarna får ägna mer tid åt Monia än de andra barnen eftersom hon hela livet har kämpat med inlärnings-svårigheter. Familjen bor i en lägenhet med två sovrum och har en liten gård utanför. Där trivs Monia och tycker om att leka. Hon tycker också om att rita, lyssna på musik och ordna tävlingar av olika slag.

Monia kom till SIRA-skolan eftersom lärarna på hennes gamla skola inte kunde anpassa undervisningen efter hennes behov. Familjen och deras vänner hade upptäckt att Monia hade problem med att lära sig, var isolerad och inte så social. Hon kunde inte stå upp för sina rättigheter och hade problem med uppfattningsförmågan. Monia fick sitta längst bak i klassrummet vilket ökade hennes problem. Hon kunde inte se tavlan eller få kontakt med sina lärare. Inför starten på SIRA-skolan gjordes en kartläggning av hennes förmågor för att kunna planera rätt hjälp och åtgärder för henne. Det visade sig att hon hade problem med sina muskler, dålig förmåga att interagera med andra och svårigheter med språkuppfattning.

Under de fyra år som Monia har gått på SIRA-skolan har hon utvecklat sin förmåga att uttrycka sig, lita på sig själv, skriva och läsa. Lärarna har även jobbat med familjen för att få dem att acceptera sin dotters svårigheter och att stötta henne när hon känner sig annorlunda än andra barn. Föräldrarna har deltagit i flera föräldragrupper och lärt sig förstå sig på hur man kan bemöta problem som kan uppstå kring utbildningen.

Nu går Monia sista terminen på SIRA-skolan och ska återvända till vanliga skolan efter sommarlovet. Hennes mamma säger att hon nu börjar se ljust på framtiden och tror att Monia kommer att klara återgången till den vanliga skolan på ett bra sätt.

Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick