Vid Equmeniakyrkans kyrkokonferens i Göteborg lockades deltagare i hundratal att besöka SIRA:s informationsdisk. Där fanns också hantverk som vi nyligen beställt från Betlehem.
Vi sålde varor för ca 25 000 kr som besökarna tog hem till bland annat Polen, Singapore, Sydafrika, Irland och USA – eftersom kyrkokonferensen var samordnad med metodisternas världskonferens.
Tovade varor köper vi av organisationen L’Arche (som är ett center där funktionshindrade får sysselsättning och arbete). Hantverk av olivträ snidas av bland andra Josef, som är en före detta elev på SIRA. Olivträden är heliga i Palestina och ullen klipps av fåren som vallas runt Betlehem.
Efter 35 år som lärare har jag arbetat som volontär på skolorna i Betlehem och Jeriko under perioder sedan 2013 samt i utskott och styrelsen i Sverige. Det är med glädje jag engagerar mig i SIRA när vi ser hur vår palestinska personal ger allt för eleverna med sin yrkesskicklighet och kärlek, speciellt i dessa kristider. Skolorna betyder mer nu än någonsin för eleverna och deras familjer.
Nils-Olof Tägt
Fotnot: Du kan beställa presenter och julklappar i vår gåvoshop
Att vara ny lärare på en skola är alltid svårt i början, speciellt när du ska undervisa elever med särskilda behov.
Jag heter Leeqa Traiq och är engelsklärare på SIRA-skolan i Jeriko. Jag tog min examen 2020 och började sedan på SIRA-skolan 2023. I början var det svårt men jag fick god hjälp av den övriga personalen.Det var en ny upplevelse att komma till SIRA-skolan eftersom jag tidigare inte hade undervisat elever med speciella behov. Genom god hjälp från den övriga personalen samt möjlighet att delta i olika fortbildningar och workshops har jag kunnat förbättra mina metoder och mitt bemötande. Jag upplever nu att jag har kommit bra in i arbetet. Leeqa Traiq
Jag heter Reham Saad och är 29 år och har en examen inom specialpedagogik från Al Quds-universitet i Jerusalem. 2024 började jag arbeta på SIRA-skolan i Jeriko som lärare i klass 2. Det var inte lätt i början att arbeta med elever med särskilda behov. Tack vare kurser, fortbildning, stöd och hjälp från övrig personal på skolan kunde jag lära mig olika metoder och strategier för att bättre stötta eleverna och utveckla min pedagogiska förmåga. Trots att jag är långt ifrån min familj, som bor i Jenin, och trots utmaningarna det innebär att arbeta på SIRA, ångrar jag verkligen inte beslutet att börja undervisa på SIRA-skolan i Jeriko. Reham Saad
Sawsan är en åttaårig flicka med gyllene hår. Hon bor med sin mamma, pappa och två bröder i Jeriko. Barnens farfar bor också i Jeriko. Viljan att bo nära honom gjorde att familjen lämnade Jordanien för att bosätta sig där.
Innan Sawsan började på SIRA-skolan blev hon diagnostiserad med dyslexi och dyskalkyli. Det konstaterades även en del begränsningar i hennes sociala och empatiska förmåga. Föräldrarna kände stor frustration över hennes låga prestationer.
En individuell plan upprättades för att fokusera på de områden som Sawsan behövde utveckla.
Efter ett år på SIRA-skolan med individuellt stöd och föräldrarnas samarbete med skolan har hon nu lyckats förbättra och till och med övervinna flera av sina svårigheter.
Hennes föräldrar har fått lära sig strategier och metoder för att kunna stötta sin dotter. Numera har de en annan förståelse för henne och känner att deras hopp och önskningar är på väg att infrias.
Sawsan har en underbar personlighet och kan samverka med andra eftersom hennes självförtroende har ökat. Hon kan uttrycka sina idéer och åsikter och hennes föräldrar är så nöjda med hennes framsteg.
Sommarlov! Vilket härligt ord tänker nog de flesta skolbarn. Så är det inte vid SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko. Där vill barnen hellre gå i skolan. Det finns inte mycket de kan göra på sin ledighet. Orsakerna till det är flera. Det handlar om svårigheterna att åka någonstans och brist på pengar.
Strax innan skolterminen slutade vid de bägge SIRA-skolorna fick jag tillfälle till ett digitalt samtal via Messenger med rektorerna Nadira Saed och Salwa Shareef. De berättade lite om sitt arbete och den gångna terminen.
Läsårsslutet detta år var utan examens-högtidligheter. De berättade att så var det för alla skolor. Det är svårt att fira när oroligheter och stridigheter pågår. SIRA-skolorna har trots detta lyckats hålla igång undervisning och därmed kunnat hjälpa och stötta barn med särskilda behov. Det är en stor utmaning socialt, psykologiskt och ekonomiskt.
Ett stort problem för elevernas föräldrar på bägge skolorna har varit att betala skolavgifterna. SIRA-skolan försöker hjälpa till med finansiering och hjälper föräldrar att söka medel från civilsamhället. Ibland kan skolorna få små gåvor till eleverna som uppmuntran av enskilda givare.
En varm dag i Jeriko kan eleverna få svalka sig med en glass. Det behövs nog egentligen mer när termometern visar 43 grader. Så mycket det går vistas man i skuggan berättar rektor Salwa Shareef i Jeriko.
Rektor Nadira Saed berättar att i Betlehem kommer eleverna från stan, flyktingläger och byar i närheten. En stor del av föräldrarna arbetar inom turistbranschen eller i Israel. De är nu arbetslösa.
Miljön är olika i de bägge städerna. Betlehem är stadsmiljö med småbyar runt omkring och Jeriko är landsbygd. I Jeriko kommer eleverna från stan eller flyktingläger. Där är man inte lika beroende av turism utan många arbetar inom industrier utanför stan. Även där är det svårt för föräldrarna att komma till sina arbeten.
I slutet av en skoltermin brukar det hända mycket. I Betlehem ordnade man ett besök på en annan skola. Där fick de träffa elever med andra typer av svårigheter som till exempel att vara rullstolsburen. Ett bra tillfälle att få vara hjälpsam och ta någon annans perspektiv.
Dessutom fick eleverna i Betlehem vara med på en skoldag utomhus när man uppmärk-sammade ”den biologiska mångfaldens dag”. Då bar det iväg på en exkursion för att lära sig mer om mångfald och hållbarhet.
När jag pratar med de bägge rektorerna är de så artiga mot varandra och kallar varandra för ”miss” och deras namn. Ändå känner de varandra väl och samarbetar kring många frågor som till exempel planering, skolavgifter, skoluniformer, fortbildning och delar erfarenheter. De känner att de behöver varandra, har samma mål och strävan och uttrycker ”Vi är två skolor men en kropp”.
Antalet elever under detta läsår har varit 70 i Jeriko fördelade på sex klasser och 77 i Betlehem med sju klasser. Ett tiotal personal arbetar på varje skola där de flesta är kvinnor. Då kunde jag inte låta bli att fråga varför det är så få män. Med ett skratt från bägge rektorerna: ”kvinnliga lärare har mer tålamod och är mer som en mamma. Män vill jobba med andra saker och har inte det tålamod som behövs för de elever som går på SIRA-skolorna.” Ändå är det fler pojkar än flickor som är elever. Det är en trend som börja vända så smått. Förklaringen jag får är att föräldrarna börjar bry sig mer om undervisning för sina döttrar och vill deras bästa.
Det är många elever som står på väntelista inför höstterminens start. SIRA-skolorna har ett mycket gott rykte i samhället. De ordinarie skolorna ber ofta om hjälp med att kartlägga vissa elevers förmågor och önskar råd om hur de ska kunna hjälpa elever med särskilda behov. Båda SIRA-skolorna har under läsåret erbjudit fortbildning med workshops och seminarier för lärarpersonal eller föräldrar. SIRA-skolorna är de enda skolorna på hela Västbanken som erbjuder undervisning för elever med särskilda behov.
Det är två stolta rektorer som jag fått samtala med en stund. Deras önskan inför framtiden är bara helt enkelt att få känna sig trygga i en kärleksfull miljö.
Foto: Salwa Shareef och Amal Handal Text: Ingegerd Frick
”Om något inte utmanar dig så förändrar det dig inte.” Så skriver Hiba Qabbani som är socialarbetare vid SIRA-skolan i Jeriko.
Det var en utmaning att starta en förskoleklass vilket man gjorde 2015 i Jeriko. Små barn som tidigare inte gått i skolan skulle nu få möta sin första skolmiljö. Det ställde höga krav på SIRA att stötta eleverna i deras utveckling.
Sedan starten år 2015 har många solskenshistorier kunnat skrivas. Nu har det dock beslutats att det är bättre att låta de små barnen vänta med att börja på SIRA skolan och i stället gå ytterligare ett år i ”lekskolan”. Vi tänker att det ger SIRA-skolan bättre förutsättningar att hjälpa eleverna när det blir dags för skolstart. Därför kommer det i höst inte att finnas någon förskoleklass i Jeriko. I stället kommer en fjärde årskurs startas, vilket har varit ett starkt önskemål från föräldrar och lokalsamhället. Det innebär att de som gått i årskurs tre vid behov kan få gå ytterligare ett år på SIRA-skolan.
På bilden: Elever ur den sista gruppen som går i förskoleklass vid SIRA-skolan i Jeriko 2024.