Tre tuffa telefoner hamnar på bordet när killarna Malek, George och Marjj kommer på besök. Alla tre har gått på SIRA-skolan en period och därefter gått vidare med studier eller arbete.
Malek kunde
inte läsa eller skriva arabiska när han kom till SIRA. Tack vare den hjälp han
fick har han nu kunnat ta över sin pappas firma. Pappan dog och Malek fick
redan när han var femton år ta över ansvaret och är nu slaktare.
George gick
på SIRA-skolan i sex år och fick hjälp med läsning och skrivning. Han utbildade
sig sedan till frisör. Nu arbetar han med tillverkning av saker i olivträ. Han
jobbar då med en laserskrivare och är nöjd över att han kan detta. Han tänker
att det är tack vare sin skolgång på SIRA som han kan klara av det.
Marjj har en
brokig bakgrund med att ha bott på flera olika ställen och gått i skola både i
Gaza och Nasaret innan han kom till Betlehem. Skolgången blev alltför svår för
honom vilket ledde till att han fick en plats på SIRA. Han säger själv att han
hade en hård tid bakom sig och blev återuppbyggd under åren på SIRA. Han gick
där i två år och kunde sedan gå vidare till kommunala skolan och ta examen. Nu
studerar han Business of Administration i Jordanien. Han är mycket duktig i
engelska. På frågan hur han kunnat bli så duktig svarar han att han tyckte att
han ville bli det och kämpade för det.
DET BLEV EN GLÄDJENS DAG när lärarna äntligen kunde komma tillbaka till skolorna igen. Restriktionerna om att inte få vistas i skolan upphörde i slutet på maj men för eleverna var det dags för sommarlov.
För lärarna påbörjades ett intensivt arbete med planering, utvärdering och förberedelser för hösten. Skolministern i Palestina beslutade att alla skolor ska starta redan under sommarlovet för att fortsätta vårterminen en månad i höst, från 5 augusti till 5 september. Detta för att ge eleverna möjlighet till att tillgodogöra sig kunskaper de missat under våren. De flesta skolorna i Palestina har försökt arbeta med distansundervisning med lite olika resultat. SIRA-skolorna har klarat det riktigt bra och arbetat med detaljerade planer. Dock finns det en del som är svårt att ge på distans. Här krävs mycket individuell planering och uppföljning av varje elev.
Ett antal elever beräknas lämna skolorna till hösten för att de nu är
färdiga för att integreras i det reguljära skolsystemet och nya elever väntas
komma istället. Möten med elever som söker till skolorna pågår för fullt. Det
gäller att testa varje sökande för att få en uppfattning om det som SIRA-skolan
kan bidra med blir rätt hjälp för den enskilda eleven.
Att utvärdera hur denna termins arbete fungerat, där halva tiden skett i
form av vanlig undervisning i skolan och drygt halva med digital undervisning,
är viktigt. Det finns säkert många erfarenheter som kan tas tillvara i
framtiden. Det är fascinerande att konstatera att höga ambitioner att fortsätta
undervisningen, stor kreativitet och fantasi löste problemen vartefter. En
eloge till våra rektorer och lärare!
Hur framtiden påverkas i Palestina av pandemin vet vi så lite om. Att arbetslösheten blir katastrofalt stor, speciellt i Betlehem, där inkomsterna till stor del bygger på turism, är lätt att förstå. Skolorna hoppas att föräldrarna ska kunna betala sina skolavgifter men vi förstår att det kan bli problem. Vi behöver alla hjälpas åt så att vi kan fortsätta driva våra skolor.
Som styrelserepresentant hade jag planerat att finnas på skolorna under
maj månad för att arbeta med uppföljning och utveckling tillsammans med
rektorerna. Detta var inte möjligt, så mycket av vårt gemensamma arbete har
fått ske på distans.
Vi hoppas att vi åter ska kunna besöka våra skolor inom en inte allt för
lång tid.
Kristina Gustafsson
Salwa Shareef: ”Stolta över föräldrarna”
”Tack vare hopp och samarbete kan man komma
över svårigheter. Vi blev oroliga och skrämda när den svåra och farliga
pandemin mötte oss. Vi fick mera arbete, ansvar och tvingades att förändra det
vi hade planerat. Men pandemin fick inte ta kontrollen över oss utan vi fick
arbeta med föräldrar och elever på avstånd. Vi är stolta över föräldrarna som
tagit på sig rollen som lärare för sina barn och hjälpt dem med sina
hemuppgifter.
En del familjer har svårigheter ekonomiskt och materiellt och är ibland inte läs och skrivkunniga. Dessutom har de märkt problem med att ha tålamod när de ska hjälpa sina barn. Vår plan, som måste senareläggas, var att ge föräldrarna undervisning om elever med inlärningssvårigheter. Vi kommer ta tag i detta så fort det är möjligt. Vi vet att en anda av samarbete har en positiv inverkan på familjen.”
Salwa Shareef
Nadira Saed: ”En skrämmande dag”
”Den 5 mars var en skrämmande dag som vi kommer att minnas resten av livet. Vi började vår hektiska vardag som vanligt med en massa arbetsuppgifter utan att veta att våra liv inom några timmar skulle ”läggas på is” tills vidare.
Betlehem var
först i Palestina med att få ett bekräftat Covid19-fall. Nyheten kom som en
chock för alla. På SIRA-skolan ringde telefonerna oavbrutet. Inom några timmar
var skolor, affärer, kyrkor och moskéer stängda. Gatorna blev tomma. Folk
stannade hemma, tittade på nyheter och bad att de inte skulle ha varit i
kontakt med någon som hade viruset. Rädslan tog sig in i våra hem.
Skolledningen startade genast arbetet med att upprätthålla kontakten med föräldrar, se över ansökningar från nya elever och arbeta med de ekonomiska utmaningar som situationen medförde. Efter några dagar började vi på SIRA-skolan att ha undervisning online. Lärarna, föräldrarna och eleverna var mycket samarbetsvilliga och arbetade hårt för att skolarbetet skulle kunna fortgå, om än på ett helt nytt sätt.”
Vår verksamhet i Palestina ser ekonomiskt stöd försvinna och elever som inte kan betala skolavgifter. Vår ekonomi tar stryk både där och här hemma. God ekonomi är en förutsättning för att kunna känna framtidstro. Vårt beroende av dig som månadsgivare blir ännu större. Vi i styrelsen gör vad vi kan men vi behöver hjälp med att trygga framtiden för våra skolor. Fortsätt med din månadsgåva och försök att värva en ny månadsgivare. Tack för din insats, den behövs mer än någonsin!
SKOLGÅRDEN ÄR TYST OCH ÖDE. Några ensamma gungor vajar i vinden. Så ser det ut vid många skolor runt
om i världen, inklusive Palestina. SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko är
stängda liksom alla andra skolor i landet. Allt är stängt förutom några få
matbutiker, bagerier, grönsaksmarknader och apotek. De två SIRA-skolorna har
ändå lyckats bedriva undervisning tack vare modern teknik via internet och
telefon. Men den allra största framgångsfaktorn är föräldrarna. Vilken resurs!
De senaste åren har en intensiv utbildningsinsats genomförts för
föräldrarna. De har fått lära sig hur man stöttar, samarbetar och ökar
förståelsen för sitt barn. Den kristna, engelska hjälporganisationen, Embrace
the Middle East, har bidragit ekonomiskt till dessa utbildningsdagar. Kompetent
personal med specialpedagogiska kunskaper har gett föreläsningar och arrangerat
grupparbeten. Föräldrarna har tagit vara på sina nyvunna kunskaper och känner
stort ansvar och stolthet när de kan hjälpa sina barn att fortsätta skolgången
i hemmet.
Rawan Khoury, som är lärare i Betlehem, berättar hur de försöker hålla igång skolarbetet. ”Vi har förberett olika uppgifter via internet som videolektioner, lärplattformar, gruppkonversationer och direkta kontakter med dem som behöver extra stöd. Gruppsamtal kan hjälpa eleverna att ha kontakt med sina vänner och lärare. Lärarna delar upp arbetsuppgifterna i mindre områden så att eleverna kan klara dessa med hjälp från någon i familjen för att sedan kunna diskutera sina svar i gruppkonversationen. Det blir också en hel del telefonsamtal inte minst för att stärka samarbetet mellan förälder och lärare.” Rawan berättar vidare att det är stora utmaningar för eleverna att studera hemma. De blir ofta störda av ljud från det som händer runt omkring dem och det blir då svårt för dem att koncentrera sig. Dessutom distraherar telefoner och sociala medier.
Salwa Shareef, som är rektor på SIRA-skolan i Jeriko, samlade genast personalen när det blev tal om stängning av skolorna. Lärarna gjorde individuella mappar för varje elev med lämpliga arbetsuppgifter. Eftersom en del föräldrar i Jeriko inte kan läsa och skriva blev det annorlunda utmaningar för lärarna. Salwa tänkte att de ville göra det enkelt för föräldrarna att hjälpa sina barn.
En förälder i Jeriko, Alaa´Hejazy, beskriver situationen såhär: ”När
coronapandemin slog till och förändrade våra liv blev vi oroliga för våra barns
framtid. Men SIRA-skolan startade genast planeringen för att kunna ge eleverna
hemundervisning. Det var inte lätt i början för min son, Yousef. Han
accepterade inte att han inte fick gå till skolan och sin lärare. Men vi
föräldrar är väl tränade i att hantera våra barn eftersom vi kontinuerligt har
fått föräldrautbildning genom SIRA. Vi har fått lära oss hur undervisnings- och
inlärningsprocessen går till. Vi har nu hela tiden kontakt med den pedagogiska
ledningen och lärarna via sociala nätverk och telefonsamtal. Hemma har vi många
metoder och undervisningsverktyg som vi har tillverkat av det som finns omkring
oss. Detta har vi lärt oss från SIRA och det gör inlärningen enkel och rolig.
Vi föräldrar är enkla människor och har kanske en begränsad utbildning men SIRA
ger kärlek och säkerhet för oss och våra barn speciellt i nödsituationer som
denna. Vi föräldrar fick ta på oss rollen som lärare och vi lyckades. Yousef
började studera hemma med glädje. Vi började skicka hemuppgifterna till lärarna
genom att fotografera våra barn när de studerade. Lärarna är så stolta över oss
och eleverna.”
Malak Hasan, som går i klass 2 i Jeriko, ville först inte alls göra några hemuppgifter. Hon var van vid sin lärare, sin skola och sina vänner. Men hennes mamma, Tojan Hasan fick hjälp och stöd från den pedagogiska ledningen på SIRA-skolan. Tack vare detaljerade planer, förklaringar, arbetsblad och uppföljning kunde Malak fortsätta sin skolgång i hemmet. Mamma Tojan är innerligt glad för stödet från SIRA vars personal har fortsatt undervisningen av hennes dotter om än med nya verktyg.
I början av
februari var vi 17 elever på diakonal utbildning, lärare, rektor och
resepedagog från Bromma folkhögskola på en resa i Israel/Palestina. Under
början av veckan åkte vi runt och besökte bl.a. Nasaret, Kapernaum, Jeriko och
Jordandalen.
På onsdagen
kom vi till Betlehem och lägenheterna på SIRA-skolan som skulle vara vårt hem
för resten av veckan. Vi blev väl mottagna och kände oss välkomna. Sängarna var
bäddade med härliga IKEA-lakan. På torsdagen berättade SIRA-skolans rektor och
en lärare om skolans verksamhet och tankarna bakom pedagogiken. Vi förstod att
det är viktigt att man hjälper barnen i tidig ålder för att möjliggöra en
återgång till den reguljära skolan. Jag blev tagen av många saker, bl.a. av
olivplockningen i oktober och engagemanget från både elever och volontärer.
Många med mig reagerade väldigt positivt på samarbetet mellan lärare och
föräldrar. Rektorn använde uttrycket “med en hand går det inte att klappa, man
måste ha två för att kunna klappa” för att förklara varför det är viktigt att
föräldrarna och skolan jobbar tillsammans för barnens utveckling.
Vi såg en
video där eleverna jobbade med musik- och lekterapi samt taktil massage och vi
träffade och lekte med barnen. Många frågor fick vi: Vad vi hette? Var vi kom
ifrån? Jag tror att nyfikenheten var lika stor från bådas håll! Vi mötte ett
gäng glada killar och tjejer som fått möjligheten till en bra start i livet.
Vi lämnade
skolan med stor tacksamhet över lärarna och allt de gör för barnen, med SIRA i våra
hjärtan och med en övertygelse om att SIRA är något som vi vill engagera oss i
och för!