Den här terminen har fem barn från Gaza fått börja på SIRA-skolan i Betlehem. De är äldre än skolans övriga elever och bär naturligtvis på stora trauman.
I april hade omkring 70 föräldralösa barn evakuerats från SOS Barnbyars tältläger i Rafah till organisationens center i Betlehem. Inför terminsstarten kallades Betlehems rektorer till skolmyndigheten för utplacering av dessa barn.
Pressen på skolans personal var redan stor och belastningen har nu ökat. Socialarbetare från SOS Barnbyar deltar på skolans seminarier för föräldrar. Man väntar sig fler barn från Gaza nästa termin.
Fem barn kan tycks vara en droppe i havet men för dem betyder det allt att få den trygghet som det innebär att gå i skolan. SIRA-skolornas behov av stöd från enskilda givare, organisationer och kyrkor är större än någonsin.
Nils-Olof Tägt
Bild från skolgården vid terminsstarten i Betlehem
Den eskalerande konflikten i Mellanöstern påverkar vardagen mycket påtagligt. Efter att skuren av inkommande missiler med en bana över Västbanken skjutits ned rapporterades från Jeriko att en arbetare från Gaza dödats av delar från en nerskjuten missil i en av byarna i utkanten av staden. Han hade inte kunnat återvända till sitt hem i Gaza utan hade bosatt sig tillfälligt i Jeriko.
Barnen på SIRA-skolan är uppskrämda och uppfyllda av allt de hör och allt de ser. Personalen försöker garantera allas säkerhet och trygghet. Det är ett stort ansvar som innebär en stor oro. De anställda får psykologiskt och socialt stöd så att de kan hjälpa barnen att hantera trauman och stress.
Skolan har en evakueringsplan och har övat på att följa den, och det finns en nödplan för distansundervisning ifall det inte är säkert att ta sig till skolan. Det finns en kontinuerlig kommunikation med föräldrar, dessutom samarbetar skolan med lokala samhällsinstitutioner för att de ska kunna ge nödvändigt stöd när det behövs.
Till SIRA:s styrelse och givare riktas ett tack för den ständiga omtanke som man verkligen behöver.
Det är inte bara den väpnade konflikten som gör vardagen tuff på Västbanken. Hela sommaren har värmen hållit Jeriko i ett järngrepp. SIRA-skolan var öppen några dagar i veckan för att erbjuda lite svalka för de mest utsatta barnen och familjerna.
När barnen återvände för en ny termin fortsatte värmen hålla i sig. Rektor bad då om bidrag till ett solskydd på skolgården, så att alla elever skulle kunna gå ut på rasterna. Denna önskan kom efter en period när temperaturen hade överstigit 45 grader. Man försökte samla in pengar lokalt men klarade inte att täcka hela kostnaden. SIRA:s styrelse har därför tillskjutit de medel som saknades.
Invånarna i Betlehem, som till stor del lever på turismen, har drabbats mycket hårt ekonomiskt. Det kommer inga besökare dit, vilket innebär att arbetslösheten har ökat katastrofalt och att inkomster har minskat drastiskt. Allt fler personer kommer till skolan för att be om pengar till mat. Trots att skolgården är inhägnad så tar sig många in ändå. För att inte utsätta barnen för denna emotionella påfrestning och för att öka säkerheten har SIRA:s styrelse beviljat en förstärkning av huvudgrinden som då också får elektrisk öppning och förses med en övervakningskamera.
Leif Larsson
Det nya solskyddet i Jeriko skyddar när temperaturen stiger över 40 grader.
Eleverna på SIRA-skolan i Jeriko har precis avslutat sitt sommarlov. Under sommaren har andra organisationer anordnat olika sommaraktiviteter. Inte alla hade råd att vara med eller hade för långt för att i värmen gå till fots till dessa aktiviteter. För de flesta finns det inte pengar i familjen att spendera på biljett eller deltagaravgift. Den ekonomiska situationen är ännu värre än förut. Som väl är har även några gratisaktiviteter kunnat erbjudas.
SIRA-skolan håller kontakt med civilsamhället och olika institutioner för att få kännedom om olika sommaraktiviteter och uppmanar föräldrar att låta sina barn deltaga.
De flesta föräldrar vill också att deras barn ska få möjlighet att interagera med andra barn inte minst för att detta förbereder dem inför höstterminen på SIRA-skolan eller när de återgått till den reguljära skolan.
Det är ingen tvekan om att dessa aktiviteter är mycket värdefulla för barnen. Där kan de leka och läsa och få vara i en trygg miljö. De får också lära känna nya kamrater och vara tillsammans med andra. Barnen stärks i sin personlighet och bevisar för sig själva att de har förmåga och kapacitet.
På bilderna är några av SIRA-skolans deltagare på ett av daglägren.
Text och foto: Salwa Shareef. Översättning: Ingegerd Frick
En sommar sveper runt vårt jordklot och ger värme och kraft till många, men i Palestina är det inte så. Kombinationen av brännande hetta och den pågående utvidgningen av kriget skapar en djup utmaning hos människor som lever i denna region.
SIRA-skolans lärare är begränsade av samma omständigheter. Det är för dem en unik och utmanande situation att förbereda skolstart under pågående krig. Konflikten stör det dagliga livet. Lärarna är frontfigurer i kampen för att vidmakthålla stabilitet i undervisningen mitt i kaos.
Innan skolstart ska lärarna göra i ordning klassrum, organisera material och skapa en välkomnande miljö för eleverna. De studerar elevernas föregående resultat för att kunna förstå deras behov och skapar en individuell planering. Dessutom ska lärarna deltaga i fortbildning för att bli medvetna om nya undervisningsmetoder och teknologi.
När SIRA-skolans lärare sätter igång en ny termin möts de av ett dubbelt uppdrag, dels att undervisa och dels att hantera en osäkerhet i en konfliktdrabbad omgivning. Det pågående kriget har intensifierat kraven på lärarna. De måste balansera elevernas kunskapsinhämtning och deras känslomässiga påfrestningar.
Den nya terminen ses som ett tillfälle att stärka elevernas förmåga att stå emot och klara en förändring, att utvecklas och fortsätta sina studier. Lärarna förväntas anpassa sina undervisningsmetoder för att passa elevernas olika behov. Viktigt är att erbjuda känslomässigt stöd i den stress och det trauma som uppstått och erbjuda en stöttande miljö så eleverna kan känna sig säkra och förstådda. Att bygga broar över stup som har uppstått under konflikten stärker skolans roll som en stabiliserande faktor i samhället och ger eleverna någon form av normalitet.
SIRA-skolans roll sträcker sig bortom klassrummet och inbegriper ett engagemang med samhället.
Sammanfattningsvis innehåller den nya skolterminen en mängd förväntningar på lärarna. Tack vare deras hängivenhet fortsätter SIRA-skolan att ge hopp och stabilitet i dessa påfrestande tider.
Text: Nadira Saed. Foto: Mary Hawash. Översättning: Ingegerd Frick