H. M. Drottning Silvias Stiftelse – Care About the Children – har beslutat att för andra året i rad bevilja SIRA:s ansökan om bidrag till Skolundervisning för utsatta barn i Palestina. Bidraget avser kalenderåret 2022.
SIRA riktar ett stort och innerligt tack till H. M. Drottning Silvias Stiftelse!
Solskenshistorier från Jeriko
YOUSSEF ROMA är tio år och har varit en av SIRA-skolans elever. Han är yngst i familjen och har tre systrar och en bror. Youssef får speciell omsorg från sin familj eftersom han har svårigheter med sin inlärning. Hans bästa vän är hans hund som han har fått för att kunna må bättre i sina svårigheter. Varje helg tränar Youssef karate. Hans dröm är att bli polis för att kunna försvara sitt land och folk.
Youssef började på SIRA-skolan eftersom hans föräldrar och lärare märkte att han hade problem i skolan och inte kunde nå samma nivå som sina klasskamrater. Han hade stora svårigheter med att läsa, skriva, förstå och koncentrera sig. Youssef önskade att få gå på SIRA-skolan eftersom han hade hört att lärarna undervisar på ett så bra sätt och gör en massa roliga aktiviteter för eleverna. På SIRA-skolan gjorde man en individuell plan för honom och nu har han gått ut tredje klass och var en av de bästa i klassen. Han har nu börjat i den kommunala skolan.
AHMAD MUSLEH är yngst i sin familj med sju systrar och två bröder. Hans pappa arbetar i affär men hans mamma arbetar inte. Tack vare att mamma är hemma kunde hon observera sonens svårigheter. Han var extremt nervös, lynnig i humöret och kunde inte göra något utan henne. Han kunde till exempel inte gå till skolan ensam.
Ahmad har gått på SIRA-skolan sen första klass och har nu gått ut trean och flyttat tillbaka till den kommunala skolan. Hans svårigheter är stora när det gäller läsning, skrivning och koncentration. Men Ahmed älskar sin skola. ”Jag önskar att SIRA-skolan även hade klass fyra, fem och högstadium. Det är så bra med lärarna eftersom de lär eleverna lätt och rätt. Till och med på idrotten får vi lära oss att spela basket på ett professionellt sätt”, säger Ahmed och tillägger att han vill bli basketspelare i framtiden.
BATOUL SEIF är en tioåring som bor i Jeriko med sin mamma, pappa, två systrar och tre bröder. Mamman är arbetslös så pappan är den som försörjer hela familjen. Batouls familj märkte tidigt av hennes svårigheter vilka bekräftades när hon började förskolan. Batoul började SIRA-skolan i första klass och har nu gått ut trean och flyttat tillbaka till den kommunala skolan. Tiden på SIRA-skolan har hjälpt henne att bemästra sina svårigheter och byggt upp hennes personlighet. Hon säger: ”Jag älskar SIRA-skolan som har gjort mig till en flicka som kan samverka med andra och har gjort mig självsäker. Eftersom allt med skolan är underbart har jag påverkat min familj till att ansöka om plats på SIRA skolan för min bror Omar. Han har liknande svårigheter som jag har. Min dröm är att alla skolor i min stad ska vara som SIRA-skolan.”
Text: Hiba Qabani
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick
Nybörjare i Jeriko
Hej!
Jag heter Norsin Swayti och är sex år gammal. Jag bor i Jeriko med min mamma, tvillingsyster och bror. Min pappa bor inte med oss och jag vet inte var han bor eller arbetar med. Det gör mig ledsen.
Jag har precis börjat första klass på SIRA-skolan i Jeriko. Jag kunde inte fortsätta i den reguljära skolan eftersom jag bland annat har svårt att fokusera, vara stilla, lära mig och samspela med andra. Trots att jag ofta är rädd för andra barn och höga ljudnivåer var den första skoldagen härlig.
Jag trivs bättre och bättre i skolan och jag vet att jag kommer att lära mig att hantera mina svårigheter. Skolan kommer att hjälpa mig, det säger lärarna och det säger min mamma.
Här får ni några bilder på mig i min fina skola.
Hej då!
Texten är berättad för
socialarbetare Hiba Qabani, som antecknat.
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick
Nu startar skolorna igen!
I Jeriko startade vi skolåret i en anda av kärlek, optimism och hopp om att det kommande året ska bli ett bättre år än det föregående.
Första skoldagen ville vi göra något extra för eleverna och prydde skolan med ballonger och delade ut lite godis och små presenter. Detta var för att välkomna alla elever men särskilt för att dämpa de nya elevernas oro och ängslan.
Vårt fokus den första skolveckan var att få eleverna att känna sig trygga, hemmastadda och lugna. På olika sätt försökte vi också motivera och uppmuntra dem för att också själva vara med och skapa en vänlig och trygg atmosfär.
Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick
I BETLEHEM BRUKAR SKOLSTARTEN vara präglad av en blandning av oro och spänning. Inför årets skolstart har oron tagit större plats med pandemi och en osäkerhet inför nya utmaningar med hur smittspridningen kommer att utvecklas.
Första skoldagen kom eleverna tidigt till skolgården med förväntansfulla leenden, i år delvis gömda bakom munskydd. Det gick dock inte att ta miste på den glädje som eleverna kände för att efter en lång tids distansundervisning vara tillbaka på SIRA-skolan.
Efter den sedvanliga rundturen på skolan, där de olika och särskilt inredda klassrummen för att öka möjligheten till lärande visades upp, var det dags att fira att skolåret nu börjat. En grupp clowner kom och underhöll barnen med musik, roliga historier och trolleri.
SIRA:s motto att se och bekräfta varje enskild elev har återigen, och särskilt under pandemin, visat sig vara ett helt nödvändigt förhållningssätt för elevernas välmående och för SIRA:s viktiga uppdrag.
Text: Nadira Saed / Foto: Mary Hawash
Översättning: Tobias Ejeby och Ingegerd Frick
SIRA på besök
Vill du veta mer om SIRA och kanske köpa några varor producerade i närområdet kring våra skolor? Besök gärna någon av följande samlingar och möt styrelseledamoten Nils-Olof Tägt som berättar mer!
Söndagen 10 oktober 2021 vid kyrkkaffet, Stuvstakyrkan i Huddinge
Söndagen 24 oktober 2021, vid kyrkkaffet, Equmeniakyrkan i Hallunda
Lördagen 13 november 2021, Församlingsafton med start kl. 18.00, Equmeniakyrkan i Östersund
Söndagen 19 december 2021, vid kyrkkaffet, Bergshamra Missionskyrka
Observera att tiden kan komma att ändras med hänsyn till rådande pandemi.