Skolavslutning i Jeriko

Vilken glädjedag det var i Jeriko när skolan slutade för terminen och man kunde säga farväl till 24 elever, som börjat på SIRA-skolan med olika inlärningssvårigheter och nu är redo för att återvända till ordinarie skolgång. Under sina år på SIRA-skolan har de utvecklat sin personlighet och lärt sig att hantera sina svårigheter.

Abed Rahman Qureshi med rektor Salwa Shareef

Tyvärr var det inte möjligt för elevernas föräldrar att få närvara vid den högtidliga avslutningen på grund av coronapandemin. Men det blev sång, fotografering, diplomutdelning, presenter och eleverna fick visa upp sina talanger för skolkamraterna. Många elever kände sig ledsna mitt i glädjen över att behöva lämna SIRA-skolan och önskade att det funnes en även årskurs fyra och fem.

SIRA-skolan har under åren kunnat hjälpa många elever att bemästra sina svårigheter. SIRA-skolans vision och mål är att alla elever är olika och har förmågor som kan lockas fram med individuell omsorg och ledning.

Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Monia Husien och Elaine Ewedat med läraren Kholoud Abd Al_Salam

Nytt budgetår för SIRA

För mig, som har hängt med i snart sjutton år för att hjälpa till med att SIRA ska få en ekonomi som gör det möjligt att kunna driva skolorna och ge eleverna en chans till skolgång och med det en framtid, hoppas jag att verksamheten ska kunna fortgå. SIRA har antagit en budget för 2021, och som vanligt är vår tro att våra givare även i år är basen för verksamheten. Med stor tacksamhet kan vi se att 2020, trots pandemier, inte negativt påverkade bidragen utan glädjande tvärtom. Att SIRA-skolorna behövs finns det inget tvivel om, och därför vågar vi tro att ni alla givare även under 2021 följer med för att trygga skolornas framtid. Tänk gärna på SIRA vid minnesgåvor eller familjehögtider.

       Hanz Linderyd

Ljus framtid för Monia

MONIA HUSSEIN är en flicka som går på SIRA-skolan i Jeriko. Hon är tio år och går i klass tre. Monia är den äldsta flickan i familjen och har en syster och två bröder. Föräldrarna får ägna mer tid åt Monia än de andra barnen eftersom hon hela livet har kämpat med inlärnings-svårigheter. Familjen bor i en lägenhet med två sovrum och har en liten gård utanför. Där trivs Monia och tycker om att leka. Hon tycker också om att rita, lyssna på musik och ordna tävlingar av olika slag.

Monia kom till SIRA-skolan eftersom lärarna på hennes gamla skola inte kunde anpassa undervisningen efter hennes behov. Familjen och deras vänner hade upptäckt att Monia hade problem med att lära sig, var isolerad och inte så social. Hon kunde inte stå upp för sina rättigheter och hade problem med uppfattningsförmågan. Monia fick sitta längst bak i klassrummet vilket ökade hennes problem. Hon kunde inte se tavlan eller få kontakt med sina lärare. Inför starten på SIRA-skolan gjordes en kartläggning av hennes förmågor för att kunna planera rätt hjälp och åtgärder för henne. Det visade sig att hon hade problem med sina muskler, dålig förmåga att interagera med andra och svårigheter med språkuppfattning.

Under de fyra år som Monia har gått på SIRA-skolan har hon utvecklat sin förmåga att uttrycka sig, lita på sig själv, skriva och läsa. Lärarna har även jobbat med familjen för att få dem att acceptera sin dotters svårigheter och att stötta henne när hon känner sig annorlunda än andra barn. Föräldrarna har deltagit i flera föräldragrupper och lärt sig förstå sig på hur man kan bemöta problem som kan uppstå kring utbildningen.

Nu går Monia sista terminen på SIRA-skolan och ska återvända till vanliga skolan efter sommarlovet. Hennes mamma säger att hon nu börjar se ljust på framtiden och tror att Monia kommer att klara återgången till den vanliga skolan på ett bra sätt.

Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Så gick det för eleverna som slutade 2014

SIRA-bladet har då och då haft reportage hur det går för eleverna på skolorna efter att de har slutat på SIRA och återgått till den reguljära skolan. Reportagen har varit mycket trevliga och visat att det har gått bra både med skolgången och med att få ett arbete efter skolan.

För att lite mer systematiskt följa upp eleverna har Utskottet för utbildning, pedagogisk utveckling och personalfrågor arbetat fram en enkät för att kunna göra en sådan uppföljning.

Vi valde som ”testenkät” att följa upp de 16 elever som slutade i Betlehem våren 2014, alltså för 7 år sedan. Socialarbetare Amal i Betlehem tog kontakt med eleverna och tog reda på vad de gjort efter SIRA. Så här ser resultatet ut:

15 fortsatte i den reguljära skolan och av dessa slutade en skolan efter årskurs 8, fyra skolan efter årskurs 9 medan fem fortsatte på motsvarande gymnasium och slutade med antingen 2-eller 3-årig gymnasieexamen Tre av eleverna slutade skolan och började arbeta i föräldrarnas företag och två hade emigrerat. Ja, en av eleverna har t.o.m. fortsatt att studera på universitet. En av eleverna gick från SIRA vidare till yrkesskola. I dag arbetar sex av eleverna medan fyra fortfarande studerar och fyra inte arbetar.

Ett mycket gott resultat efter de låga förväntningar både de själva och föräldrarna hade när de började på SIRA! Vi kan känna oss stolta att SIRA uppnår det viktigaste målet – att eleverna integreras i samhället och genom SIRA få en ny chans.

Text och bild: Gunnar Falkeby


Socialarbetare Amal Handal med Issa och Issa

När pojkarna slutade SIRA-skolan 2014 fortsatte de i den ordinarie skolan och gick ut årskurs 9.

Issa Odeh går nu sista året i yrkesskola för att bli elektriker. Han planerar att fortsätta på universitetet och samtidigt arbeta med sin pappa och bror som äger en elaffär.

Issa Khair fortsatte också i yrkesskola inom uppvärmning och kylanläggning. Han arbetar i sin pappas affär inom branschen.


Läraren Eman i samtal med några elever som ska lämna SIRA-skolan 2014.

Längst till höger sitter Narmeen. Hon tog studentexamen i den ordinarie skolan och studerar skönhetsvård på college.

Ruba tog också studentexamen och går nu på college inom utbildningssektorn.

Luciana har studerat hotell management men kunde inte få arbete inom branschen på grund av coronasituationen. Hon fortsätter i stället med studier inom inredning och design.

Möt några elever från skolan i Betlehem

Mohammad Daoud Al Azza

Jag heter Mohammad och bor i Beit Jala med min mamma och pappa. Jag har också en storebror. Jag började på SIRA-skolan för två år sen. Mina favoritämnen är bild, idrott och musik. Jag tycker att lärarna är snälla och visar oss kärlek.

När jag är ledig från skolan brukar jag leka med min storebror, följa med på besök hos våra släktingar och spela fotboll. På sommaren älskar jag att simma. Min dröm, när jag blir stor, är att bli mekanikingenjör. Jag tror att de tjänar mycket pengar.

Abed Al Wahab Abu Laban

Min familj består av mig, mamma, pappa, två bröder och en syster. Vi bor i ett flyktingläger, Dheisheh Camp, mitt i Betlehem. Min pappa arbetar som säkerhetsvakt och mamma som dörrvakt.

Jag har gått på SIRA-skolan i tre år. Det bästa med skolan är att jag får hjälp med att lära mig läsa och skriva. Annars tycker jag bäst om idrott. Musikterapin tycker jag också om för de lektionerna gör mig verkligen lugn och avstressad. På fritiden gillar jag att måla. Jag spelar fotboll med mina kompisar och skulle vilja bli en berömd fotbollsspelare. Mitt drömyrke är arkitekt.

Lavignia Khader Hosh

Jag är från Betlehem. Vi är sju personer i min familj. Min äldsta syster är gift och har en jättesöt babydotter. Mina två andra systrar går i skolan och min bror är frisör. Pappa kör taxi och mamma städar i en skola.

Jag har gått på SIRA-skolan i två år. Mina favoritämnen är bild, idrott och musik. Jag gillar verkligen SIRA-skolan. Lärarna är så påhittiga med att ge oss roliga läxor och jag känner mig inte stressad. På fritiden leker jag med mina kompisar, spelar basket och dansar balett. Jag önskar att mina föräldrar skulle låta mig ta balettlektioner. Min dröm är att bli konstnär eftersom jag tycker mycket om att måla.

Tulay Bishara Sabat

Jag bor i Betlehem med min familj, mamma, pappa och tre syskon.

Det bästa med SIRA skolan är idrott och musikterapi. Jag känner mig alltid lugn och avslappnad efter dessa lektioner. Jag tycker också om matte. Det är så fantastiskt med min skola att jag alltid blir behandlad med respekt och kärlek. Vi får också lära oss genom att spela spel. Då blir lektionerna roliga och intressanta.

När jag är ledig från skolan tycker jag om att måla, speciellt landskap och kläder. Basket är min favoritsport. Min dröm är att bli tandläkare. Jag började på SIRA-skolan för att jag skulle kunna lära mig läsa och skriva och för att kunna nå min dröm.

Text och foto: Amal Handal
Översättning: Ingegerd Frick