Pappor på utbildning

Hur ska jag hjälpa mitt barn? Den frågan stod i fokus när SIRA-skolan i Jeriko anordnade en föräldrautbildning för enbart fäder.

Detta är unikt eftersom det i det arabiska samhället vanligtvis inte är papporna som tar ansvar för barnens skolgång och hälsa. Men jag som rektor vill ändra på detta och genom mitt arbete med mammor och lokalsamhället beslutade jag att utmana och bevisa att pappor också är kapabla att ta hand om sina barn. Jag förklarade hur viktigt det är med deras närvaro och samarbete för att utveckla barnens respekt, känslomässiga utveckling och uppförande.

Vi ordnade en workshop med hjälp av dr Khitam Edelbi och tolv pappor deltog. Ytterligare fyra var anmälda men deras chefer gav dem inte ledigt för att deltaga. Det var en innehållsrik dag varvad med både teori och praktik. Deltagarna var överens om att de lärt sig nya metoder för att hjälpa sina barn med skolarbete och att de fått en ny förståelse för sina barns svårigheter. De fick genom praktiska övningar insikt i hur viktigt det är med förståelse, samarbete, tålamod, kommunikation, motivation och kärlek. Tålamodsprövande var det när deltagarna tillsammans skulle pussla ihop 500 små bitar.

Inför utbildningsdagen var jag orolig för hur det skulle gå. Både mina kollegor och vänner var skeptiska. De gav mig till och med rådet att ställa in utbildningen. I stället förklarade jag att denna workshop kan ge fäderna verktyg för att i små steg vara med och förändra samhället. Papporna behöver stöd och råd och de kunde knappt vänta på att dagen skulle börja för att de skulle få chans att bevisa sin kärlek och omsorg om sina barn. De var också tacksamma för att SIRA intresserade sig för och räknade med dem.

Text: Salwa Shareef
Foto: Salwa Shareef / Kholoud Abdel Salam

Välkommet bidrag från CATCH

Vi kan med glädje idag berätta att SIRA mottagit en generös gåva från CATCH – Drottning Silvias stiftelse ”Care About The Children”. CATCH bidrog med pengar 2021 och 2022 och har nu beviljat SIRA medel även för 2023. Vi är mycket tacksamma för detta stöd som betyder mycket för att kunna bibehålla verksamheten på de två specialskolorna i Palestina.

Redo för första skoldagen

Första dagen på SIRA-skolan är alltid en spännande upplevelse. För en del elever är det lite skrämmande medan andra mest ser spänningen i att börja skolan igen. Och första dagen kan vara nervös även för lärarna. Nerverna kryper på insidan av skinnet och man oroar sig för hur det ska gå. Lärarna vet att hur man bemöter och engagerar eleverna från början kan bli avgörande för hur läsåret kommer att bli.

Årets första skoldag i Betlehem var en klar och solig dag. Eleverna hade kommit tidigt till skolan. De samlades på skolgården med stora leenden på sina läppar och tunga ryggsäckar på sina ryggar. Först ställde eleverna upp i rader och sjöng den palestinska nationalsången innan de, under ordnade former, gick till sina klassrum. Där väntade varsin skolbänk på dem, med den obligatoriska namnskylten förstås.

I år var det totalt 22 elever som kom till SIRA-skolan i Betlehem för första gången. Ett särskilt fokus lades på dem för att de skulle få en bra start och känna sig sedda, välkomna och delaktiga. Blandat med allmän information, genomgång av schemat och vissa regler var det också en del ”lära-känna”-aktiviteter och lekar.

Första dagen bjuder alltid på något extra roligt. I år blev det ett besök av en grupp med skickliga clowner som spelade musik, berättade roliga saker och visade magiska tricks. I slutet av dagen var det nöjda och glada barn som sprang till sina väntande föräldrar för att berätta om sin dag.

Både rektorn och lärarna arbetar för att göra skolundervisningen så bra som möjligt. Arbetet begränsas dock av den brist på resurser som råder, vilket påverkar undervisningen och möjligheten att införskaffa det material som egentligen skulle behövas.

Text: Nadira Saed
Översättning: Ingegerd Frick

Därför utbildar SIRA-skolan i Jeriko lärare

SIRA-skolan har som mål att bedriva skolundervisning för elever med särskilda behov. Mindre känt är att SIRA också utbildar lärare från andra skolor i Palestina om specialpedagogik och dess metoder.

Under sommarlovet ordnades därför ett par undervisningsdagar med dr.Ruba Daas med temat ”nya strategier för inlärning”.

Innehållet i kursdagarna handlade om hur viktigt det är att använda lättsamma metoder och strategier i inlärningsprocessen, att elevernas medverkan är avgörande för att nå uppsatta mål samt behovet av att individanpassa utbildningen. Detta gäller all utbildning, men särskilt för elever med inlärningssvårigheter.

Deltagarna var vid kursens slut överens om att de hade lärt sig nya strategier för undervisning och då speciellt inom specialpedagogik. De önskade också få deltaga i fler workshops som skulle kunna ge dem fler idéer kring hur man förmår eleverna att bli mer delaktiga i inlärningsprocessen i syfte att överbrygga sina svårigheter och få känna glädjen i att lära sig.

Foto: Salwa Shareef

Text: Ingegerd Frick