SIRA på MR-dagarna

Under tre intensiva dagar i november delade SIRA informationsdisk med Equmeniakyrkan under MR-dagarna i Helsingborg (MR = mänskliga rättigheter).

Temat detta år var utbildning. Thomas Nilsson och Annika Eclund höll ett seminarium med bilder och filmer.

I montern mötte vi besökare och deltagare från en mängd organisationer i Sverige och Norden. Vi informerade om läget på Västbanken och hur skolorna hanterar den svåra situationen. Många uttryckte stor uppskattning för SIRA:s arbete mitt i det konfliktdrabbade området. Gymnasieelever tog del av infomaterial för redovisningar av studiebesök. Vi sålde även hantverk från Betlehem.

På bilden syns Thomas Nilsson, Annika Eclund, Anna Carin Persson Stenbeck och Nils-Olof Tägt.

Text: Nils-Olof Tägt

Reprisen stöder SIRA

För fem år sedan öppnade Reprisen Second Hand i Abrahamsbergskyrkan Bromma. Idén var att skapa en social plattform, få folk att börja tänka på en hållbar vardag och få lite i kassan till förmån för några projekt som församlingen ville engagera sig i.

Snart stod det klart att SIRA-skolorna, till vilka många församlingsmedlemmar redan var månadsgivare, skulle få en dagskassa per termin.

Idag har verksamheten vuxit och många samarbetspartners har kommit till. Reprisen har öppet på lördagar under fem timmar och besöks då av över 400 personer som handlar, fikar och umgås.

Hanz Linderyd

Skolarbetet pågår – trots allt

Salwa Shareef, rektor på SIRA -skolan i Jeriko, berättar om skolundervisningen under den nyligen uppblossade konflikten.

Alla känner att de är i fara även om de befinner sig en bit ifrån stridigheterna. Ingen vet när eller om de kommer att bli direkt involverade. Vi ber till Gud om beskydd, säger Salwa och vi gör allt vi kan för att hantera situationen. Flera föräldramöten har arrangerats och krisplaner har upprättats.

Alla är påverkade psykiskt och vi lever under press och spänning. Den pågående situationen påverkar eleverna, deras familjer och personalen. Eleverna ser på nyhetssändningar och upplever nattliga räder i närområdet, främst i flyktinglägren.

Många av elevernas föräldrar, som har arbete i Israel, har dessutom förlorat sina inkomster.

Skolarbetet pågår trots allt. I skolan får eleverna tillfälle att berätta om och bearbeta sina upplevelser och sin rädsla. De får undervisning och de kan leka. Under dagtid är det oftast möjligt att ta sig till skolan. Endast ett fåtal dagar har skolan varit stängd på order av Utbildningsdepartementet.  Dessa dagar har vi arrangerat distansundervisning. Personalen har utarbetat en krisplan för att kunna hålla igång undervisningen vid sådana tillfällen.

Översättning och sammanfattning: Ingegerd Frick