SIRA bygger relationer

Utbildning och ekonomiska resurser har ett starkt samband. Om skolan ges goda ekonomiska resurser finns möjligheterna till bättre och mer specialiserad undervisning. Det finns flera sätt att stödja SIRA-skolan och på så sätt ge ett tillskott till budgeten. Ett av de bästa sätten i Betlehem är att ordna insamlingstillställningar. Dessa arrangemang blir även ett bra sätt att bygga relationer med det omgivande samhället. Bandet mellan skola och samhälle blir starkare i arbetet mot ett gemensamt mål för elevernas bästa.

I början av december ordnade personalen på SIRA-skolan i Betlehem en bingo-kväll i Betlehems största samlingslokal och samlade in pengar till skolans verksamhet. Kvällen blev stor succé och samlade 320 besökare, personal med släktingar och vänner samt företrädare från olika lokala organisationer.

Efter god planering och med riktade inbjudningskort lockades människor från flera lokala affärer och verksamheter att både komma och att bidra med donationer och gåvor av olika slag. Besökarna var begeistrade och ville spela fler och fler omgångar för att vinna priser.

Text: Nadira Saed, översättning: Ingegerd Frick

Tack för ditt bidrag!

Stort tack till alla er månadsgivare och donatorer för ert stöd under 2022. Bidragen har gjort det möjligt att ge ca 140 barn en chans att klara sin utbildning och därmed få en bättre framtid. Vi klarade år 2022 utan förlust och detta trots en mycket negativ valutautveckling och uteblivit stöd från större bidragsgivarorganisationer.

Men nu har ett nytt år tagit sin början med dess utmaningar. Det är vår förhoppning att du vill fortsätta stödja oss i vårt arbete. Kan du även hjälpa oss så att vi blir fler månadsgivare så vore det mycket tacknämligt – kanske en vän eller en anhörig. Styrelsen å sin sida kommer aktivt söka stöd hos biståndsorganisationer och stiftelser.  

Johan Bohman, ekonomiansvarig

Bli månadsgivare

Du kan stödja SIRA genom regelbunden överföring från eget bankkonto till SIRA:s särskilda givarkonto. En sådan stående överföring kan du själv lägga upp i internetbank eller så ber du ditt bankkontor ordna det. Beloppet kan ändras när du själv begär det och likaså kan överföringen pausas eller stoppas. I meddelanderutan skriver du ditt namn. (Vi kan inte erbjuda autogiro eftersom det kräver en administrativ uppföljning som stiftelsen inte har resurser till – allt arbete i Sverige utförs ideellt.)

Mejla ekonomi@sira.se för att få uppgift om givarkontot för att lägga upp en regelbunden överföring.

Irene Tynnemark

Lärande (e)lever

Frukter var tema på dagens engelsklektion. Undervisningen innehåller tre nivåer En grupp elever klarar att måla frukter, en annan att para ihop, en tredje att skriva. Några ligger på golvet, andra sitter i sina bänkar. Arbetet fortskrider enligt det tvåveckors planeringsschema som alla pedagoger använder sig av. Där ska mål för arbetet finnas med, en plan för lektionernas innehåll, metoder och arbetssätt på tre nivåer och en utvärdering av arbetet.

Allt arbete med elever med inlärningssvårigheter ställer höga krav på pedagogerna.

Det behövs många olika strategier för att nå fram till eleverna och för att lärande ska komma till stånd.

Även pedagogernas lärande lever. Det kan Sirastyrelsens utbildningsutskott konstatera efter besök i skolornas alla klasser och efter samtal med rektorer och alla lärare. Så spännande att få ta del av lärarnas reflektioner kring det egna lärandet. Så glädjande att resultatet av workshops och handledning samstämmigt kan sammanfattas i en känsla av större trygghet i lärarrollen och tacksamhet över att den pedagogiska verktygslådan har fyllts på med en rad nya strategier för lärande.

De sitter på marken i den enda skuggan på den 40-gradiga skolgården. De minsta ska lära sig bokstäver och ljud. Kholoud visar den skrivna bokstaven och genom att ljuda visar hon hur den låter samtidigt som hon gör bokstavens speciella handtecken. Alla får klappa och ljuda och till sist skickas trumman runt så alla får testa själv. Jättesvårt för några, men koncentration och entusiasm!
Matematik med den nya interaktiva skärmen som hjälpmedel. Elevernas lust att lära har ökat påtagligt med den nya tekniken. Fullt fokus och ” lärglädje”!
Ett 30-tal föräldrar sitter samlade och väntar på att Dr. Ruba Daas från Hebrew University ska inleda dagens workshop. Det är fredag, så många är lediga från jobbet och har lyckats göra sig fria på förmiddagen. Skolorna betonar att föräldrarna är en viktig resurs i barnens lärande och att täta föräldrakontakter och föräldrautbildning är viktiga strategier för att barnen ska lyckas. Dr. Ruba betonar vikten av att föräldrarnas bild av barnet och lärarens bild av barnet närmar sig varandra och blir samstämmiga. I den samstämmigheten kan arbetet börja!
Kholouds dockor, som hjälper eleverna att glömma sin talängslan så att de vågar prata och agera.

Text: Eva Berggren-Lindblom

Foto: Annika Eclund och Gunnar Falkeby

En rolig dag i Betlehem

Vilken rolig dag det blev när SIRA-skolan i Betlehem fick besök från ”Bible College Organisation i Betlehem”.

En grupp från organisationen besökte skolan i två timmar och med hjälp av dans, sång, hopp och lek fångade de verkligen elevernas intresse. Eleverna fick också se en teaterföreställning med ett tydligt budskap om vikten av samarbete, kärlek och acceptans. Den handlade om två vänner från samma by, Saiid och Fareed, med både likheter och olikheter i sin karaktär. Vänskapsbandet var starkt. De visste att de, trots sina olikheter, inte kunde leva utan varandra och att deras olikheter snarare kompletterade än skiljde dem åt. Saiid och Fareeds relation var ett exempel på att acceptans för och av varandras olikheter kan få alla att växa.

Eleverna var mycket engagerade och tyckte om föreställningen. De stärktes i upplevelsen att SIRA-skolan är en bra plats att vara på, tycka om och lära sig saker i. Detta är speciellt viktigt för elever med inlärningssvårigheter. Samarbete samt kärlek och acceptans gentemot varandra är ideal som SIRA jobbar hårt för att förmedla i både teori och praktik.

Text: Nadira Saed och Amal Handal

Foto Lana: Mary Hawash

Översättning: Ingegerd Frick