Alla hjärtans dag

På Alla hjärtans dag får vi på SIRA-skolan i Betlehem fira kärlek, vänskap och respekt. Det är också ett tillfälle att lära oss hur vi kan visa uppskattning gentemot vår omgivning. Vi tror på att kärlek är en grundförutsättning för att kunna utveckla elev-lärarrelationen.

I år blev det en speciell dag på skolan. Eleverna fick välja mellan flera olika aktiviteter, bland annat att skriva små snälla meddelanden till varandra och tillverka hjärtan av olika material. På så sätt fick eleverna tillfälle till att vara kreativa och samverka samtidigt som de fick visa kärlek till varandra. Hälsosam mat brukar ha en plats bland SIRA-skolans aktiviteter och lyftes den här dagen särskilt upp som ytterligare ett exempel på att visa att vi bryr oss om elevernas välmående. När dagen gick mot sitt slut skyndade eleverna till sina väntande föräldrar för att berätta om allt som hänt under Alla hjärtans dag.

Text: Nadira Saed

Foto: Mary Hawash

Solfångare som ger el

Fastighetsutskottet kan rapportera om en glädjande installation. De solfångare, som vi fick motta av palestinska staten, har tjänat oss väl och påtagligt sänkt skolornas el-kostnader. Regelbundet måste de tvättas från damm och sand som blåser in från öknen.

Bland de viktigaste underhållsfrågorna som väntar är reparation av värmeanläggningarna i nyaste skolhuset i Betlehem. Det är kallt inomhus så här års och elever och personal har vinterjackor på sig.

Vattenförsörjningen i Jeriko är också en återkommande fråga.

Fastighetsutskottet

SIRA bygger relationer

Efter snart 6 månader som ordförande för SIRA är min insikt och starka övertygelse att detta är ett fantastiskt och otroligt viktigt arbete.

Det har under dessa månader varit täta kontakter mellan skolorna i Palestina och SIRA-styrelsen och dess olika utskott. I uppföljningar och utvärderingar har vi kunnat följa hur barn och föräldrar värderar skolornas och lärarnas insatser. Där framgår det hur mycket både barn och föräldrar uppskattar skolornas bemötande och pedagogiska arbete.

Tack vare stödet från våra givare i Sverige lyckas SIRA upprätthålla en god kvalitet och få fina resultat. Att kunna erbjuda små undervisningsgrupper är kostsamt och SIRA-styrelsen i Sverige är mycket tacksam för alla givare som gjort det möjligt att skapa en hoppfull framtid för de här barnen. Vi tror och hoppas att detta engagemang finns med oss även under 2023.

Thomas Nilsson, SIRA:s ordförande

Vi är alla värdefulla

FN deklarerade 1992 att den tredje december skulle vara ”Internationella dagen för människor med speciella behov”.

På SIRA-skolan i Jeriko startade dagen med att elever och personal skickade upp ballonger i skyn med förhoppning om att dessa skulle kunna bidra till att kasta mer ljus över eleverna och deras rättigheter.

Det var en underbar dag med många deltagare och gäster från SIRA:s vänner i Jeriko, utbildningsdepartementet, elever från Al Fatah-skolan i Jerusalem och polisen i Jeriko. Alla gjorde sitt för att SIRA-skolans elever skulle bli uppmärksammade och accepterade. Det bjöds på aktiviteter, gavs presenter i form av undervisningsmaterial, anordnades en gemensam frukost och mycket annat som gav eleverna glädje både på insidan och utsidan.

Text och foto: Salwa Shareef, översättning: Ingegerd Frick

Dockor som hjälpmedel i undervisningen

På SIRA-skolan i Jeriko arbetar Kholoud Abed Salam. Hon använder sig av dockor i undervisningen. Hon berättar så här:

Jag använder dockorna på dramalektionerna och när jag har musikterapi. Dessutom använder jag dem för att förklara nya saker på andra lektioner. Det finns många fördelar med att använda dockor som ett inslag i undervisningen. Barnen tycker det är roligt och de är ett medel att få eleverna mer fokuserade. Eleverna visar lättare sina känslor när dockorna är framme och det ger möjlighet att utveckla barnens personligheter och självförtroende. Om jag vill få fram ett ändrat beteende hos eleverna kan dockorna visa hur man ska uppföra sig och följa skolreglerna. Eleverna kallar dockorna för ”den lille läraren”. Dockorna utvecklar också elevernas fantasi och hjälper dem att uttrycka sig muntligt och utvecklar deras minneskapacitet.

Varje docka har ett namn som barnen har hjälpt till att bestämma. Ibland köper vi dockor och ibland har några lärare varit på en workshop och lärt sig att tillverka en docka av gammalt material som till exempel gamla kläder, tyg och tvättsvampar. Varje docka får kläder som passar till dess karaktär.

Jag har lärt mig att använda dockorna genom workshopar som jag deltagit i. Nu lär jag i min tur andra lärare både på SIRA-skolan och andra skolor i Palestina. Jag försöker också lära elevernas föräldrar om metoden eftersom den är så effektiv. Samtidigt är jag inte själv färdig i mitt arbete med dockorna utan strävar hela tiden efter att utveckla min förmåga att använda dockorna som hjälpmedel i undervisningen.

Text: Ingegerd Frick, foto: Salwa Shareef