Höstantagning förbereds i Betlehem

I Betlehem håller man på för fullt med att testa nya elever som står på kö för att få börja SIRA-skolan till höstterminen. Det är ett viktigt och omsorgsfullt arbete att placera eleverna på rätt nivå.

Det första steget är att fastställa kunskapsnivå med hjälp av ett standardiserat test. På så sätt kan man upptäcka styrkor och svagheter. Med hjälp av testresultatet kan vi sedan skräddarsy en utbildningsplan för eleverna. Testet är också en utgångspunkt för att kunna mäta framsteg under läsåret. De skolämnen som testas är matematik, språk, konstnärlighet och omvärldskunskap.

Förutom en bedömning av kunskapsnivån gör vi intervjuer eller informella samtal med barnen för att kunna bedöma deras sociala och känslomässiga utveckling. Att göra en helhetsbedömning av varje barn visar på betydelsen och vikten av en stödjande inlärningsmodell som tar hänsyn till individuella förutsättningar och behov.

På SIRA-skolan tycker vi att det är viktigt att få kännedom om varje barns eget sätt att lära sig, liksom personlighet och intressen. Testarbetet innefattar flera aktörer som lärare, administratörer och inte minst föräldrar.

Personal vid ordinarie skolor har börjat efterfråga vilka metoder som SIRA-skolan använder sig av. Man vill lära sig mer om det helhetsperspektiv SIRA står för. Dessutom erbjuder SIRA-skolan numera fortbildning för personal från ordinarie skolor och i samband med detta efterfrågas ytterligare samarbete samt deltagande i tränings-och fortbildningsprogram för lärare.

Slutsatsen är att SIRA spelar en stor roll när det gäller att uppmuntra personal från ordinarie skola att öka sin kunskap kring undervisning av barn med särskilda behov.

”SIRA-skolan är en varm familj”

Engelskläraren i Jeriko berättar:

Redan när jag var barn bestämde jag mig för att bli lärare och sedan några år är jag nu verksam inom läraryrket. Jag arbetade under tre år på en skola som drivs av UNRWA (FN:s biståndsorgan för palestinska flyktingar), men längtade efter något ännu mer utmanande. Då fick jag syn på att SIRA-skolan i Jeriko sökte en ny lärare. Tänk att jag fick jobbet!

På grund av de särskilda behoven hos eleverna på SIRA-skolan och min begränsade erfarenhet av att undervisa elever med inlärningssvårigheter var jag spänd inför att börja. Men jag bestämde mig för att trotsa mina farhågor och upptäckte att eleverna inte bara har speciella behov utan framför allt speciella hjärtan.

Att få arbeta på en skola som SIRA har också hjälpt mig på många olika sätt. Jag har blivit mer kreativ, produktiv och medveten om elevernas behov. Dessutom har jag lärt mig fler inlärningsstrategier och arbetar nu hårdare.

Jag älskar mitt arbete och längtar efter varje ny dag som ger mig chansen att gå till mitt arbete. SIRA-skolan har lärt mig hur man kan ge och ta emot kärlek och hur man kan visa känslor av olika slag. Jag har lärt mig att ha tålamod, inte bara i mitt arbete utan också med mina egna barn. Jag glömde visst att berätta att jag själv är mamma till en son och en dotter.

SIRA är inte bara en skola utan även en varm familj. Jag är så stolt och tacksam för allt stöd som jag har fått från skolans rektor och personal. Dessa få månader som jag har arbetat på SIRA-skolan har gjort mig till både en bättre lärare och människa.

Text: Leeqa Tryek, engelsklärare
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Så ger SIRA-skolan utveckling

På SIRA-skolan i Betlehem tänker vi att utbildning inte enbart består av att läsa skolböcker och vara i klassrummet. Det är genom en mängd olika aktiviteter som eleverna kan utforska, skapa och växa som individer.

Skolan vill erbjuda aktiviteter som utvecklar sociala, känslomässiga, fysiska och intellektuella färdigheter. I februari hade vi en mängd olika aktiviteter. Al Hara-teatern hade en föreställning som roade eleverna genom dans och sång. Eleverna fick tillfälle att utforska och uttrycka sitt inre och upptäcka sin egen potential.

Eleverna fick också prova på hantverk, inte enbart för att vara konstnärer utan för att stimulera kritiskt tänkande, problemlösning och få en känsla av att var talangfulla. Al Hara-teatern integrerade återvinningstanken med hantverket. Att undervisa eleverna om återvinning är att ge dem ett ansvar för miljön. Det är ett sätt att få dem att förstå att deras handlingar och val har betydelse för planetens välmående.

Vi firade också Alla hjärtans dag med minnesvärda köksaktiviteter där vi fick hjälp av kocken Mario. Att baka kakor är en utmaning i lagarbete som förvandlar köket till ett livfullt nav. Där mäts ingredienser, blandas deg och formas kakor. Eleverna får lära sig hur viktigt det är att samarbeta och samtala och får sen ta del av det delikata resultatet av sina ansträngningar.

Text: Nadira Saed,
Foto: Mary Hawash
Översättning: Ingegerd Frick