Med barnens bästa för ögonen

Med barnens bästa för ögonen. Brinnande engagemang och uthållighet. Så minns vi Kerstin Bjerhagen.

Sista veckan i juni fick SIRA:s styrelse det sorgliga beskedet att vår mångåriga volontära medarbetare Kerstin Bjerhagen fått avsluta sin jordevandring. Kerstin arbetade kärleksfullt och troget med skolledning och medarbetare på SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko. Under många år skötte hon bokföring och ekonomiredovisning och stöttade de lokala medarbetarna på skolorna, vid åtskilliga tillfällen på plats i Palestina. Hennes glädje i det arbetet gick inte att ta miste på.

Det är med saknad och tacksamhet som SIRA:s styrelse minns Kerstin Bjerhagen och hennes livsgärning. Vi lyser frid över hennes minne.

SIRA:s styrelse genom Thomas Nilsson, ordförande

Rest in peace, Kerstin

SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko uttrycker genom rektor Nadira Saed saknad och deltagande med anledning av Kerstin Bjerhagens bortgång. Bilden visar Kerstin på skolexpeditionen i Betlehem. Den engelska texten, som publicerats på vår Facebook-sida, återges här i svensk översättning.

I hjärtat av varje utbildningsinstitution finns ett hängivet team av individer som outtröttligt arbetar bakom kulisserna för att forma dess framtid och upprätthålla dess värderingar. På SIRA-skolorna besannades denna känsla när vi nåddes av beskedet att Kerstin Bjerhagen, uppskattad tidigare ledamot i vår svenska styrelse, lämnat oss. Hennes plötsliga bortgång har djupt påverkat vår skolgemenskap och lämnat ett tomrum som känns hos elever, lärare och personal.

Nyheten om Kerstins bortgång möttes med chock och djup sorg över hela vårt campus. När hyllningar strömmade in från kollegor och vänner blev det uppenbart att Kerstins inverkan sträckte sig långt bortom överläggningar i styrelserum.

Kerstin beundrades för sin värme, ödmjukhet och genuina omsorg om varje elevs välbefinnande. I denna tid av sorg har vår skolgemenskap samlats och funnit tröst i gemensamma minnen och i ett kollektivt engagemang för att hedra arvet efter Kerstin.

När vi erinrar oss hennes insiktsfulla bidrag under ledningsmöten, hennes smittande optimism och hennes orubbliga tro på varje elevs potential, påminns vi om det bestående avtryck hon har lämnat på SIRA-skolorna.

Kerstins bortgång är en berörande påminnelse om livets övergående natur och vikten av att vårda varje ögonblick. Hennes anda lever vidare i de värderingar hon förkroppsligade och i det avtryck hon gjorde. När vi navigerar genom denna sorgeperiod finner vi tröst i att veta att Kerstins vision för våra skolor fortsätter att vägleda oss.

Vi är fast beslutna att hedra Kerstins minne genom att upprätthålla de principer som hon höll kära: integritet, medkänsla och ett uthålligt engagemang för pedagogik av bästa märke. Hennes arv kommer att fungera som en ledstjärna för framtida generationer av elever och ledare på SIRA-skolorna.

Sammanfattningsvis – förlusten av Kerstin Bjerhagen har djupt påverkat vår skolgemenskap och lämnat oss med en djup känsla av saknad och tacksamhet. I sorgen efter hennes bortgång påminns vi om den förvandlande kraften i ett hängivet ledarskap och det bestående avtrycket från ett helgjutet liv. Kerstins arv kommer för alltid att vävas in i den väv som utgör SIRA-skolorna och vägleda oss när vi strävar efter att uppfylla vårt uppdrag och leva i hennes vision av en ljusare framtid.

Vila i frid Kerstin, du kommer att vara djupt saknad på SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko.

Så ger SIRA-skolan utveckling

På SIRA-skolan i Betlehem tänker vi att utbildning inte enbart består av att läsa skolböcker och vara i klassrummet. Det är genom en mängd olika aktiviteter som eleverna kan utforska, skapa och växa som individer.

Skolan vill erbjuda aktiviteter som utvecklar sociala, känslomässiga, fysiska och intellektuella färdigheter. I februari hade vi en mängd olika aktiviteter. Al Hara-teatern hade en föreställning som roade eleverna genom dans och sång. Eleverna fick tillfälle att utforska och uttrycka sitt inre och upptäcka sin egen potential.

Eleverna fick också prova på hantverk, inte enbart för att vara konstnärer utan för att stimulera kritiskt tänkande, problemlösning och få en känsla av att var talangfulla. Al Hara-teatern integrerade återvinningstanken med hantverket. Att undervisa eleverna om återvinning är att ge dem ett ansvar för miljön. Det är ett sätt att få dem att förstå att deras handlingar och val har betydelse för planetens välmående.

Vi firade också Alla hjärtans dag med minnesvärda köksaktiviteter där vi fick hjälp av kocken Mario. Att baka kakor är en utmaning i lagarbete som förvandlar köket till ett livfullt nav. Där mäts ingredienser, blandas deg och formas kakor. Eleverna får lära sig hur viktigt det är att samarbeta och samtala och får sen ta del av det delikata resultatet av sina ansträngningar.

Text: Nadira Saed,
Foto: Mary Hawash
Översättning: Ingegerd Frick

En känslofylld dag med pappor på besök

En kall och solig dag i Jeriko blandades alla årstider och alla känslor. Eleverna var glada och lyckliga, de grät och visade förvåning. Orsaken var att deras pappor skulle besöka skolan för första gången.

I Palestina är det olyckligtvis så att männen arbetar sent på kvällarna och när de kommer hem har barnen oftast somnat. Det betyder att papporna inte har så mycket tid tillsammans med sina barn och vet inte så mycket om dem eller kan ta aktiv del i deras skolarbete.

Skolan ordnade sportaktiviteter, lekar, tävlingar och samarbetsövningar – allt för att stärka samhörigheten mellan barn och förälder. Papporna spelade huvudrollen för att skapa en atmosfär av lycka, glädje och tävlingsanda.

Personal är stolt över pappornas deltagande och samarbete. Det är sådant här som gör SIRA så speciell och ger positiva elever.

Vilken underbar dag- en dag att minnas sin egen barndom, sakna sin pappa och med en önskan att få uppleva sådana här ögonblick igen.

Skolan blir en trygg plats i en otrygg tid

Varje dag sedan 7 oktober 2023 har SIRA-skolorna i Jeriko och Betlehem spelat en betydande roll. De har varit i gång i stort sett hela tiden förutom ett fåtal dagar. Vid dessa tillfällen har utbildningen hållits online.

Rektor Salwa Shareef i Jeriko rapporterar att höstterminen inneburit många utmaningar, hinder, drömmar och hopp.

– Vi har kunnat undervisa eleverna på ett säkert sätt och lärt dem genom dagliga aktiviteter att livet ligger framför dem, att deras drömmar kommer att bli verklighet och att de alltid måste komma ihåg att vi och deras föräldrar älskar dem.

Rektor Nadira Saed i Betlehem kommenterar att skolan förstår hur svårt det är för eleverna att fokusera på att lära sig när tusentals människor mister livet.

– Vi fokuserar på det vi kan göra med det vi har. Det är så mycket som vi inte kan ha kontroll över, men vi håller fast vid att skolan är till för utbildning. Vi strävar efter att utbilda våra elevers hjärtan och sinnen. De litar på vår omsorg och håller hoppet levande.

Trots oroliga tider har skolorna kunnat ha aktiviteter som har hjälpt eleverna att hantera de svåra tankar och känslor som de bär inom sig. De har fått strategier för hur de kan minska sin stress och öka sin känsla av trygghet.

I Jeriko har skolan kunnat ordnat individuella träffar och gruppträffar för föräldrarna för att visa på att eleverna behöver få stöd, skydd och uppmärksamhet liksom att de behöver få undervisning. Ibland har det varit omöjligt för specialister, till exempel talpedagog, att kunna nå Jeriko. Inte heller har alla lärarstudenter kunnat komma till sin praktikplats.

I Betlehem har oroligheterna påverkat möjligheterna att göra uppföljningsbesök hos de elever som har återgått till reguljära skolan. Det har inte heller gått att göra hembesök hos de elever som bor i FN:s flyktingläger på grund av sammandrabbningar och avstängda vägar.

En del föräldrar i Jeriko har blivit arbetslösa på grund av den spända situationen och några brottas med svårigheter att betala skolavgifterna. De familjer som haft behov har även fått hembesök av rektor och socialarbetare. Betlehem har gått från att ha haft fullbokade hotell till att bli en stängd och tom stad. Detta har en mycket stor inverkan på familjerna som är helt beroende av inkomsterna från turismen.

Konsekvensen blir att de inte kan betala barnens skolavgifter. Skolan gör vad den kan för att stötta med gåvor som kommer från SIRA:s givare i Sverige.

Rektorer och personal är tacksamma över det stora stöd man känner från SIRA:s vänner och för att skolorna+barnen finns i tankar och böner. Det är en omsorg och ett stöd som behövs.