Montessoripedagogik i Betlehem

Montessoriundervisning är en metod som tillåter eleverna att utforska och lära sig i sin egen takt i en miljö som ger praktisk övning. I Betlehem används den av SIRA-skolan.

För elever med särskilda behov ger Montessori-metoden flera fördelar eftersom man använder material som ger sensomotoriska upplevelser och på så sätt underlättas inlärning. Eleverna kan arbeta på sin egen nivå och fostras då till självständighet. I ett klassrum kan flera åldrar blandas och eleverna kan lära av varandra. Detta ger självförtroende och självkänsla. Metoden passar för eleverna på SIRA-skolan eftersom varje elev har en egen utvecklingsplan.

Vi använder olika slags memoryspel och material som eleverna kan känna på, lukta på och smaka på. Detta ger eleverna möjlighet att lära sig på flera olika sätt. Dessutom ger metoden inte bara kunskaper och färdigheter utan bidrar också till känslomässig och social utveckling. Miljön ger eleverna möjlighet att växa och må bra.

Genom att vi använder allt fler metoder inspirerade från Montessoripedagogiken banar vi väg för en ljusare och mer inkluderande framtid för alla våra elever.

Bilden visar Abdul Aziz. Han använder Montessorimaterial för att stärka sin finmotorik, som är viktigt för hans handskrift. Övningen hjälper honom också att öka sin koncentration och förmåga att hålla fokus.

Text: Nadira Saed

Foto: Mary Hawash

Översättning: Ingegerd Frick