I Betlehem håller man på för fullt med att testa nya elever som står på kö för att få börja SIRA-skolan till höstterminen. Det är ett viktigt och omsorgsfullt arbete att placera eleverna på rätt nivå.
Det första steget är att fastställa kunskapsnivå med hjälp av ett standardiserat test. På så sätt kan man upptäcka styrkor och svagheter. Med hjälp av testresultatet kan vi sedan skräddarsy en utbildningsplan för eleverna. Testet är också en utgångspunkt för att kunna mäta framsteg under läsåret. De skolämnen som testas är matematik, språk, konstnärlighet och omvärldskunskap.
Förutom en bedömning av kunskapsnivån gör vi intervjuer eller informella samtal med barnen för att kunna bedöma deras sociala och känslomässiga utveckling. Att göra en helhetsbedömning av varje barn visar på betydelsen och vikten av en stödjande inlärningsmodell som tar hänsyn till individuella förutsättningar och behov.
På SIRA-skolan tycker vi att det är viktigt att få kännedom om varje barns eget sätt att lära sig, liksom personlighet och intressen. Testarbetet innefattar flera aktörer som lärare, administratörer och inte minst föräldrar.
Personal vid ordinarie skolor har börjat efterfråga vilka metoder som SIRA-skolan använder sig av. Man vill lära sig mer om det helhetsperspektiv SIRA står för. Dessutom erbjuder SIRA-skolan numera fortbildning för personal från ordinarie skolor och i samband med detta efterfrågas ytterligare samarbete samt deltagande i tränings-och fortbildningsprogram för lärare.
Slutsatsen är att SIRA spelar en stor roll när det gäller att uppmuntra personal från ordinarie skola att öka sin kunskap kring undervisning av barn med särskilda behov.